مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

آیا طلا XAU/USD می تواند روند صعودی را در سال 2024 حفظ کند؟

قیمت طلا XAU/USD در روز سه‌شنبه دوباره کشش مثبت را به دست آورد و کاهش اصلاحی خود را از اوج چند هفته ای متوقف کرد.
پس از صعودی که در سه ماهه چهارم سال 2022 مشاهده شد، قیمت طلا XAU/USD برای شروع سال 2023 به افزایش خود ادامه داد. پس از ثبت رشدهای چشمگیر در ماه مارس، XAU/USD در سه ماهه سوم قبل از ثبت رکورد جدید بالای 2100 دلار در اوایل دسامبر، کاهش یافت.

 

  • طلا در سال 2023 به بالاترین حد خود رسید و سالانه بیش از 10 درصد افزایش یافت.
  • سیاست فدرال رزرو و وضعیت اقتصاد جهانی از جمله عوامل مهمی هستند که می توانند قیمت طلا را افزایش دهند.
  • چشم انداز تکنیکال نشان می دهد که پتانسیل صعودی تا سال 2024 دست نخورده باقی می ماند.

 

طلا در آستانه سال 2024 با یک ریسک دو طرفه مواجه است. تصمیمات سیاست پولی فدرال رزرو، وضعیت اقتصاد جهانی و تحولات ژئوپلیتیکی می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد XAU/USD در سال جدید تأثیر بگذارد.

 

 

قیمت طلا در سال 2023:

بازارها نسبت به اینکه فدرال رزرو آمریکا تا پایان سال 2022 پای خود را از روی رکود باز کند خوش بین شدند. با چرخش بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده به سمت نزول و ادامه کاهش تا آغاز سال 2023، طلا حرکت صعودی خود را حفظ کرد و تقریباً 6 درصد در ژانویه افزایش یافت.

کاهش نرخ تورم در اوایل سال 2023، سبب تثبیت طلا شد و بازارها چشم انداز سیاست فدرال رزرو را دوباره ارزیابی کردند. با این حال، در ماه مارس، آشفتگی در بخش بانکی ایالات متحده باعث تقویت XAU/USD شد و این جفت ارز برای اولین بار در یک سال به بالای 2000 دلار رسید. در مدت پنج روز، سه بانک کوچک تا متوسط در ایالات متحده – بانک سیلیکون ولی، بانک سیلورگیت و بانک سیگنچر – شکست خوردند و باعث پرواز به سمت امن شدند. از آنجایی که فدرال رزرو و رگولاتورها با ایجاد برنامه تامین مالی مدت بانکی (BTFP) به سرعت برای کاهش تنش در بازارهای مالی واکنش نشان دادند، طلا بخشی از روند صعودی ماهانه خود را تغییر داد و در ماه آوریل رشد کمی داشت.

 

تورم در ایالات متحده

در همین حال، ثابت شد که تورم در ایالات متحده در سه ماهه دوم سال بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می شد چسبنده بود، در حالی که شرایط در بازار کار نسبتاً تنگ بود. در پاسخ، فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره ادامه داد. بانک مرکزی ایالات متحده در هر یک از سه جلسه اول سال، نرخ بهره را 25 واحد پایه (bps) افزایش داد و نرخ بهره را از 4.25٪ -4.5٪ به 5٪ -5.25 افزایش داد. در بحبوحه کاهش ترس از ناآرامی بانکی که به یک بحران گسترده تبدیل شده و بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا افزایش یافته است، طلا در ماه های می و ژوئن در محدوده منفی بسته شد.

پس از توقف در ماه ژوئن، فدرال رزرو مجدداً نرخ بهره را 25 واحد در ثانیه افزایش داد و در ماه جولای به 5.25٪ – 5.5٪ رسید. فدرال رزرو از بستن درها برای انقباض بیشتر خودداری کرد زیرا اقتصاد ایالات متحده با سرعتی قوی تر از آنچه پیش بینی می شد رشد کرد و افزایش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی به طور مداوم انتظارات را شکست داد. طلا در پایان تابستان تحت فشار نزولی قرار گرفت و در یک دوره دو ماهه از آگوست تا پایان سپتامبر بیش از 6 درصد کاهش یافت.

آیا طلا XAU/USD می تواند روند صعودی را در سال 2024 حفظ کند؟

 

 

مسائل ژئوپلیتیک و نظرات dovish فدرال رزرو

در سه ماهه سوم، نشانه های رو به رشد نرم شدن در بازار کار ایالات متحده و کاهش فشارهای قیمتی به فدرال رزرو اجازه داد تا از تشدید بیشتر سیاست خودداری کند. سیاستگذاران تمایلی به اشاره به چرخش سیاست نداشتند، اما طلا دوباره قدرت خود را به دست آورد. همزمان، پس از اعلام وضعیت آماده باش برای جنگ و آغاز عملیات ضد تهاجمی در نوار غزه در پاسخ به حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر، که منجر به کشته شدن غیرنظامیان و گروگان‌گیری شد، جریان‌های امن بر بازارهای مالی تسلط یافتند. طلا با تشدید تنش های ژئوپلیتیکی درخشید و بیش از 7 درصد به صورت ماهانه افزایش یافت.

آیا طلا XAU/USD می تواند روند صعودی را در سال 2024 حفظ کند؟

از آنجایی که فعالان بازار به طور فزاینده ای متقاعد شدند که فدرال رزرو به پایان چرخه انقباض خود رسیده است، طلا روند صعودی خود را در نوامبر افزایش داد. هنگامی که XAU/USD به بالای 2000 دلار رسید، خریداران تکنیکال نیز علاقه نشان دادند که به این جفت کمک کرد تا به بالاترین سطح برسد.

اخبار مربوط به حمله حوثی های یمن به سه کشتی تجاری در دریای سرخ در روز یکشنبه و یک کشتی جنگی آمریکایی با سرنگونی سه هواپیمای بدون سرنشین در 10 دسامبر، به تجمع طلا در افتتاحیه هفتگی دامن زد. این تحول نگرانی‌ها را نسبت به تبدیل شدن درگیری اسرائیل و حماس به یک بحران گسترده در خاورمیانه احیا کرد. طلا در ساعات معاملاتی آسیایی در 11 دسامبر به بالاترین سطح تاریخ 2,149 دلار رسید. اگرچه XAU/USD به شدت عقب‌نشینی کرد و به زیر 2,000 دلار کاهش یافت. روزهای بعد، تغییر لحن فدرال رزرو در اواسط دسامبر بر دلار تاثیر گذاشت و به جفت ارز کمک کرد تا جای پای خود را پیدا کنند.

 

 

چشم انداز قیمت طلا در سال 2024

پس از آخرین جلسه سیاست گذاری سال، فدرال رزرو نرخ سیاست را در 5.25٪ -5.5٪ بدون تغییر گذاشت. در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست، جروم پاول، گفت که اعلام پیروزی در برابر تورم زودهنگام است. اما اذعان داشت که این سوال که چه زمانی مناسب است کاهش نرخ‌ها را آغاز کنیم، در حال مطرح شدن است. پاول گفت: سیاست‌گذاران در حال فکر کردن هستند و درباره اینکه چه زمانی مناسب است نرخ‌ها را کاهش دهند، صحبت می‌کنند.

CME Group FedWatch Tool نشان داد که بازارها با احتمال 70 درصد قیمت گذاری می کنند که فدرال رزرو در ماه مارس نرخ بهره را 25 واحد در ثانیه کاهش دهد. تا دسامبر 2024، تقریباً 60 درصد احتمال دارد که نرخ سیاست فدرال رزرو به 3.75٪ -4٪ یا پایین تر برسد. موقعیت بازار نشان می دهد که کاهش نسبتاً قابل توجهی در نرخ ها در سال آینده در حال حاضر قیمت گذاری شده است. در صورتی که داده های اقتصاد کلان برخلاف این انتظار باشد، فضایی را برای افزایش دلار باقی می گذارد.

آیا طلا XAU/USD می تواند روند صعودی را در سال 2024 حفظ کند؟

فدرال رزرو همچنین نسبتاً مطمئن است که ایالات متحده از رکود اجتناب خواهد کرد. در سه ماهه سوم، تولید ناخالص داخلی (GDP) با نرخ چشمگیر سالانه 5.2٪ افزایش یافت. از آنجایی که انباشت موجودی در آن دوره عامل اصلی توسعه بود، دیدن کاهش شدید نرخ رشد در نیمه اول سال 2024 تعجب آور نخواهد بود.

 

 

سه سناریو که باید برای نیمه اول سال 2024 در نظر گرفت

  1. تورم به طور پیوسته به کاهش خود ادامه می دهد. در حالی که بازار کار از تعادل خارج می شود و فعالیت اقتصادی نسبتاً سالم باقی می ماند، با رشد تولید ناخالص داخلی بین 1.5 تا 2 درصد در سه ماهه اول و دوم.
  2. تورم به طور پیوسته به کاهش خود ادامه می دهد. در حالی که نرخ بیکاری به طور قابل توجهی افزایش می یابد و اقتصاد ایالات متحده در مورد نرخ های رشد کمتر از 1٪ در سه ماهه اول و دوم ثبت می کند.
  3. با تثبیت نرخ شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی اصلی نزدیک به 3 درصد، پیشرفت تورم متوقف می‌شود.

در سناریوی اول، طلا می‌تواند افزایش یابد، اما احتمالاً قبل از شکل‌گیری یک روند صعودی بلندمدت، قیمت صعودی همچنان محدود می‌شود. یک بازار کار قوی، همراه با یک اقتصاد قوی، باید به فدرال رزرو اجازه دهد تا رویکردی محتاطانه برای تغییر سیاست اتخاذ کند. همچنین کاهش بازدهی دلار و اوراق قرضه را محدود کند.

سناریوی دوم نیز برای طلا صعودی است و پتانسیل ثبت سودهای بیشتر از سناریوی اول را دارد. با این حال، اقتصاد ضعیف‌تر ایالات متحده می‌تواند بر سایر اقتصادها، به ویژه اقتصاد چین تأثیر منفی بگذارد و به تقاضای طلا آسیب برساند.

سناریوی سوم به وضوح برای طلا نزولی است. اولویت فدرال رزرو این است که تورم را به هدف 2 درصد برگرداند. سیاستگذاران احتمالاً از کاهش پیش از موعد این سیاست خودداری کنند، حتی اگر بازار کار یا اقتصاد خوب عمل نکنند. در این مورد، افزایش نرخ دلار و بازده اوراق قرضه می تواند بر XAU/USD تاثیر بگذارد.

 

 

عدم قطعیت ها

ژئوپلیتیک: جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022 و درگیری اسرائیل و حماس در سال 2023 نشان داد که طلا همچنان یکی از دارایی‌های امن است. تشدید بیشتر و گسترش درگیری ها در خاورمیانه می تواند طلا را بالاتر ببرد. در این میان، تشدید مجدد جنگ روسیه و اوکراین می تواند تأثیر مشابهی بر XAU/USD داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده: به سختی می توان گفت که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و همه تحولات مرتبط چگونه می تواند بر بازارهای مالی تأثیر بگذارد. طبق نظرسنجی Real Clear Politics که در 15 دسامبر انجام شد، تقریباً 50 درصد این احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بتواند مجدداً انتخاب شود. در صورت انتخاب، ترامپ به دنبال اعمال تعرفه 10 درصدی بر اکثر کالاهای خارجی است. همینطور حذف تدریجی واردات کالاهای اساسی چین در یک برنامه چهار ساله. تعرفه های بالاتر می تواند کار فدرال رزرو برای کاهش تورم به هدف 2 درصد را دشوارتر کند. در حالی که بدتر شدن روابط با چین می تواند بر چشم انداز تقاضای طلا تأثیر منفی بگذارد.

 

در ادامه…

اقتصاد چین: چین بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان است. به لطف بازگشایی کووید، اقتصاد چین در سال 2023 شتاب رشد یافت. پس از رشد سالانه 6.3 درصدی در سه ماهه دوم، تولید ناخالص داخلی 4.9 درصد در سه ماهه سوم رشد کرد. در یک نکته منفی، قرائت‌های اخیر PMI و داده‌های مربوط به فعالیت مصرف‌کننده نشانه‌هایی از کندی را نشان داد. مشاوران دولت چین در مصاحبه ای اختصاصی با رویترز گفتند که اهداف رشد آنها برای سال 2024 بین 4.5 تا 5.5 درصد بوده است. در همین حال، مؤسسه رتبه‌بندی مودی نسبت به کاهش رتبه اعتباری چین هشدار داد.  «چشم‌انداز» را از «ثبات» به منفی کاهش داد و به «افزایش ریسک‌های مربوط به کاهش ساختاری و مداوم رشد اقتصادی میان‌مدت و کاهش مداوم بخش املاک اشاره کرد.» ”

 

 

چشم انداز تکنیکال طلا

نمودار هفتگی سوگیری صعودی طلا را تا سال 2024 تأیید می کند. شاخص قدرت نسبی (RSI) به راحتی بالای 50 است، جایی که میانگین متحرک 20 دوره ای مبتنی بر RSI قرار دارد. علاوه بر این، XAU/USD در نیمه بالایی کانال رگرسیون صعودی بلند مدت باقی می ماند.

آیا طلا XAU/USD می تواند روند صعودی را در سال 2024 حفظ کند؟

 

طلا با مقاومت موقت در 2060 دلار روبرو می شود، جایی که پسوند مبتنی بر روند فیبوناچی 61.8 درصد همسو می شود. هنگامی که این سطح به عنوان حمایت تأیید شد، XAU/USD می‌تواند منطقه 2125 تا 2150 دلار را تست کند. در این سناریو، خریداران می‌توانند به دنبال ثبت سود باشند و پیش از انجام اصلاحات تکنیکال، گسترش روند صعودی خود را برای طلا دشوار کنند. در صورتی که این کالا در بالای این ناحیه مقاومت تثبیت شود، 2200 دلار و 2440 دلار می توانند به عنوان اهداف صعودی بعدی بر اساس پسوند مبتنی بر روند فیبوناچی تعیین شوند.

با این حال، با توجه به شیب کانال صعودی، احتمالاً بیش از چند ماه طول می کشد تا این جفت به هدف نهایی برسد. منطقه 2200 دلاری باید به عنوان حمایت از خریداران برای علاقه مندی باقی بماند.

از جنبه نزولی، میانگین متحرک ساده 20 هفته ای، SMA 50 هفته ای به نظر می رسد حمایت قوی در 1960-1950 دلار را تشکیل داده اند. اگر این حمایت شکست بخورد، یک کاهش طولانی به سمت 1,880 دلار و 1,850 دلار ممکن است شاهد باشیم. بسته شدن کندل هفتگی پایین تر از دومی می تواند فروشندگان بیشتری را وارد کند. و در را برای یک پای دیگر به سمت 1800 دلار باز کند (حد پایین کانال رگرسیون صعودی).

 

 

خلاصه

طلا پتانسیل صعودی خود را در اوایل سال 2024 به دلیل چشم انداز سیاست ضعیف تر فدرال رزرو، بازدهی پایین تر اوراق قرضه آمریکا و ضعیف تر شدن دلار ادامه می دهد. با این حال، رکود در اقتصاد جهانی می تواند بر تقاضا تأثیر بگذارد و دستاوردهای این فلز گرانبها را محدود کند. از سوی دیگر، عدم پیشرفت در تلاش‌های فدرال رزرو برای کاهش تورم، می‌تواند موجب چرخش XAU/USD به سمت نزول شود. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2024 در ایالات متحده، ژئوپلیتیک و وضعیت اقتصاد جهانی از جمله عواملی هستند که می توانند باعث افزایش ارزش طلا شوند.

0 0 رای ها
به این پست امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قیمت طلا XAU/USD در روز سه‌شنبه دوباره کشش مثبت را به دست آورد و کاهش اصلاحی خود را از اوج چند هفته ای متوقف کرد.

نویسنده

اشتراک گذاری
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x