مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

حجم معاملات یا Volume چیست؟

حجم معاملات یا Volume به میزان معاملات انجام شده در دوره‌ای از زمان گفته می‌شود، Volume یک دارایی به تعداد دارایی معامله شده بین باز و بسته شدن روزانه آن اشاره دارد.
 حجم معاملات یا Volume به میزان معاملات انجام شده در دوره‌ای از زمان گفته می‌شود، Volume یک دارایی، به تعداد دارایی معامله شده بین باز و بسته شدن روزانه آن اشاره دارد.

حجم معاملات و تغییرات حجم در طول زمان، ورودی های مهمی برای معامله گران تکنیکال هستند. Volume یا حجم معاملات روزانه با خط‌های عمودی در پایین نمودار روزانه قیمت رسم می‌گردد.

 

نکات کلیدی:
  • حجم تعداد سهم یک دارایی است که در یک دوره زمانی معین معامله می شود.
  • به طور کلی، دارایی با حجم روزانه بالاتر، نقدینگی بیشتری نسبت به آن‌هایی که دارای حجم کمتری است دارند، زیرا آن‌ها فعال تر هستند.
  • حجم یک شاخص مهم در تحلیل تکنیکال است زیرا اهمیت نسبی یک حرکت بازار را می سنجد.
  • هرچه حجم در حین حرکت قیمت بیشتر باشد، حرکت مهم تر است. هرچه حجم در حین حرکت قیمت کمتر باشد، حرکت از اهمیت کمتری برخوردار است.

 

حجم معاملات چیست؟

هر تراکنشی که بین خریدار و فروشنده یک دارایی انجام می‌شود، به حجم کل آن دارایی کمک می‌کند. یک معامله هر زمان که یک خریدار موافقت می کند آنچه را که فروشنده با قیمتی خاص ارائه می دهد خریداری کند، اتفاق می افتد. بنابراین، اگر تنها پنج تراکنش در یک روز اتفاق بیفتد، حجم معاملات آن روز پنج است.

صرافی ها یا کارگذاران حجم معاملات را ردیابی کرده و به صورت رایگان یا با هزینه اشتراک در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. اعداد حجم معاملات اغلب یک بار در ساعت در طول روز معاملاتی جاری گزارش می شوند. آمار و اعداد حجم معاملات در روز و ساعت تخمینی است. ارقام نهایی حجم معاملات در روز بعد گزارش می شود.

حجم به معامله گران درباره فعالیت و نقدینگی بازار اطلاع می‌دهد. حجم معاملات بالاتر برای یک دارایی خاص به معنای نقدینگی بالاتر، اجرای بهتر سفارش و بازار فعال تر برای اتصال خریداران و فروشندگان است. زمانی که معامله‌گران برای تشخیص جهت یک دارایی تردید دارند، حجم آن دارایی تمایل به افزایش پیدا می‌کند که باعث تحرک بیشتر در معامله می‌شود. حجم کلی نزدیک به ساعات باز و بسته شدن بازار و دوشنبه ها و جمعه ها بیشتر می شود. معمولا در زمان ناهار و قبل از تعطیلات کمتر است.

 

استفاده در تحلیل تکنیکال

برخی از تحلیل‌گران از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، استراتژی که از تغییرات قیمت یک دارایی برای تصمیم گیری برای خرید یا فروش دارایی‌ها استفاده می‌شود. تحلیلگران تکنیکال در درجه اول به دنبال نقاط ورود و خروج مناسب هستند. سطوح حجم معامله بسیار مهم هستند زیرا سرنخ هایی را برای اینکه بهترین نقاط ورود و خروج ممکن است در کجا باشد را ارائه می دهند.

حجم یک اندیکاتور مهم در تحلیل تکنیکال است زیرا اهمیت نسبی هر حرکت بازار را می سنجد. اگر بازار در یک دوره زمانی مقدار زیادی جابه‌جا شود، آنگاه قدرت آن حرکت افزایش یافته یا با شک و تردید به آن نگریسته ‌می‌شود. در این نوع تحلیل به هر میزان حجم در حین حرکت بیشتر باشد، حرکت آن دارایی مهم‌تر در نظر گرفته می‌شود.

تحلیلگران از نمودارهای میله ای برای تعیین سریع حجم معاملات استفاده می کنند. نمودارهای میله ای همچنین تشخیص روند در حجم را آسان تر می کند. وقتی میله‌های نمودار میله‌ای بالاتر از حد متوسط ​​هستند، نشانه‌ای از حجم یا قدرت بالا در قیمت بازار خاص است. با بررسی نمودارهای میله ای، تحلیلگران می توانند از حجم به عنوان راهی برای تایید حرکت قیمت استفاده کنند.

اگر معامله‌گران به دنبال تایید برگشت از یک سطح حمایت باشند، از حجم خرید بالا برای تایید استفاده می‌کنند. در حالت عکس اگر معامله‌گر به دنبال تایید شکست در یک سطح حمایت است، حجم فروش بالا می‌تواند تایید مهمی بر آن باشد. معامله گران برای تایید برگشت در سطح مقاومت یا سقف، به دنبال حجم فروش بالا هستند. برعکس، برای تأیید شکست در سطح مقاومت، آنها به دنبال حجم بالایی از خریداران هستند.

 

در انتها . . .

حجم یک دارایی تعداد دارایی معامله شده در یک دوره معین است. معامله گران و سرمایه گذاران از این معیار برای سنجش علاقه به آن دارایی استفاده می کنند تا به آنها در تصمیم گیری معاملات کمک کند. هنگامی که حجم معاملات افزایش می یابد – چه حجم خرید و چه فروش – به این معنی است که آن دارایی در حال جلب توجه است و فعالیت معاملاتی در حال افزایش است.

تعیین اینکه حجم خرید و فروش بالا یا پایین برای شما خوب است به استراتژی و چشم انداز شما بستگی دارد. ترکیب این چهار عنصر شرایطی را ایجاد می‌کند که اگر تکالیف خود را به خوبی انجام داده باشید، استراتژی مناسب خود را ساخته باشید، منظم بوده و به استراتژی خود پایبند باشید می‌توانید از هر حرکتی در بازار سود ببرید.

 

 

 

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x