مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

نمودار فارکس چیست؟

نمودار فارکس چیست؟
نمودار فارکس به صورت گرافیکی رفتار گذشته و حرکت نسبی قیمت بین نمادها را در بازه های زمانی مختلف نشان می دهد.

 

تحلیلگران تکنیکال و معامله‌گران روزانه به این نمودارها نگاه می‌کنند تا روندها و الگوهای مختلفی را شناسایی کنند که می‌توانند نشان دهنده حرکت های معکوس‌، ادامه‌ روند و نقاط ورود و خروج باشند.

بسیاری از معامله‌گران از نرم‌افزار نموداری فارکس برای تعیین جهت احتمالی یک نماد معین و ترکیب آن با سایر فناوری‌ها مانند نرم‌افزار پیش‌بینی‌کننده و معاملات آنلاین استفاده می‌کنند تا در بازارهای فارکس به موفقیت برسند.

 

درک نمودارهای فارکس

نمودار فارکس اساساً به معامله‌گر اجازه می‌دهد گذشته قیمت را مشاهده کند، که به گفته تحلیلگران تکنیکال، می‌تواند پیش‌بینی‌کننده حرکت قیمت در آینده باشد. اکثر کارگزاران فارکس نرم افزار رایگان نمودار فارکس را برای مشتریانی که دارای حساب های تجاری باز و دارای سرمایه هستند ارائه می کنند. نمودارهای فارکس، مانند نمودارهای موجود برای سایر اوراق بهادار، اطلاعات مفیدی را برای تجزیه و تحلیل تکنیکال یک نماد در فارکس ارائه می دهند.

نمودارهای فارکس ابزارهای ضروری برای معامله گران فارکس هستند که مایلند از تجزیه و تحلیل تکنیکال را برای تعیین محل معامله خود استفاده کنند. میتوان گفت تحلیل تکنیکال، بررسی گذشته بازار و اندیکاتورهای تکنیکال برای پیش‌بینی حرکت‌های آینده یک نماد است. این تکنسین ها بر این باورند که حرکات کوتاه مدت قیمت نتیجه نیروهای عرضه و تقاضا در بازار برای است. بنابراین، برای تکنیکالیست ها، مبانی بنیادی یا همان فاندامنتال نسبت به موجودی فعلی خریداران و فروشندگان کمتر اهمیت دارد.

نمودارهای فارکس می توانند از انواع نمودار خطی، میله ای و شمعی ژاپنی و بازه های زمانی معمولی که اکثر نرم افزارهای نموداری و پلتفرم ها ارائه می دهند، باشند. نمودار فارکس دوره زمانی را در محور x و نرخ ارز را در محور y نشان می دهد.

 

نمودار فارکس همراه با اندیکاتورهای تکنیکال

نمودارهای فارکس دارای ویژگی های قابل تنظیم برای اندیکاتورهای تکنیکال مانند میانگین متحرک، حجم و قدرت هستند. معامله گران معمولاً از این اندیکاتورها برای تجزیه و تحلیل حرکات کوتاه مدت قیمت استفاده می کنند.

به طور کلی دو نوع اصلی از شاخص های تکنیکال وجود دارند:

  • پوشاننده ها: این اندیکاتورها دقیقاً همان کاری را انجام می دهند که از نامش پیداست. آنها ممکن است از همان مقیاس قیمت ها استفاده کنند و بالای قیمت ها در نمودار ترسیم کنند. به عنوان مثال می توان به میانگین متحرک و Bollinger Bands اشاره کرد.
  • نوسانگرها: اندیکاتورهای تکنیکال که بین بازه مشخصی در نوسان هستند یا تغییر می کنند و در بالا یا زیر نمودار قیمت رسم یا نمایش داده می شوند. به عنوان مثال می توان به واگرایی میانگین متحرک همگرایی (MACD) یا شاخص قدرت نسبی (RSI) اشاره کرد.

 

اکثر نرم افزارهای نموداری دارای انواع مختلفی از شاخص های تکنیکال هستند. اما نکته مهم اینجاست که، از بین هزاران گزینه، یک معامله گر باید آنهایی را انتخاب کند که برای او بهترین عملکرد را دارند. همچنین، این اندیکاتورها در اکثر موارد می توانند بخشی از یک سیستم معاملاتی خودکار نیز باشند.

لازم به ذکر است که می توان از این نرم افزارها با حساب های آزمایشی (Demo) که در خود آنها وجود دارد وارد بازار شد و یا با استفاده از حساب های یک کارگزار فارکس این کار را انجام داد. توصیه می شود که معامله گران جدید قبل از تصمیم گیری در مورد باز کردن حساب های خود، با چند کارگزار مختلف کار کرده و نمودارهای آن ها را  آزمایش کنند.

 

نمودار فارکس و نظریه داو

معامله گران و سرمایه گذاران تا زمانی که بازارها وجود داشته اند درگیر تحلیل تکنیکال بوده اند، اما هیچ شخصی به اندازه چارلز داو، روزنامه نگار آمریکایی و بنیانگذار شرکت داو جونز، میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) برای محبوبیت آن اقدام نکرده است.
داو صدها سرمقاله را در وال استریت ژورنال منتشر کرد که بسیاری از آنها از نظریه های او در مورد تحلیل تکنیکال تغییرات قیمت سهام حمایت می کردند. امروزه، بسیاری از معامله گران فارکس از تئوری های او پیروی می کنند.
نظریه داو، همانطور که توسط جانشینان او در وال استریت ژورنال تدوین شده است، از شش اصل تشکیل شده است که استدلال می کنند قیمت دارایی ها بر اساس روندهای ناشی از انتشار اطلاعات جدید حرکت می کند. تئوری داو مطالعه حجم معاملات را برای درک پویایی‌های اساسی بازار ارزش می‌بخشد. معامله‌گران فارکس که به توصیه‌های آن توجه می‌کنند معمولاً تغییرات نرخ ارز ناشی از حجم کم معاملات را کاهش می‌دهند.
5 2 رای ها
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x