مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

مبانی حمایت و مقاومت, بخش اول

مبانی حمایت و مقاومت
حمایت و مقاومت دو مفهوم اساسی در تحلیل تکنیکال هستند.

 

درک معنای این اصطلاحات و کاربرد عملی آنها برای تحلیل درست نمودارهای قیمت ضروری است.قیمت ها به دلیل عرضه و تقاضا حرکت می کنند. وقتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت ها افزایش می یابد. وقتی عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت ها کاهش می یابد. گاهی اوقات، چون عرضه و تقاضا در تعادل هستند، قیمت ها به سمتی حرکت نمی کنند.

مانند بسیاری از مفاهیم در تحلیل تکنیکال، توضیح و منطق پشت مفاهیم فنی نسبتا آسان است، اما تسلط در کاربرد آنها اغلب به سال ها تمرین نیاز دارد.

 

نکات کلیدی:
  • تحلیلگران تکنیکال از سطوح حمایت و مقاومت برای شناسایی نقاط قیمت در نمودار استفاده می کنند که در آن احتمال به توقف یا معکوس شدن یک روند وجود دارد.
  • حمایت زمانی رخ می دهد که انتظار می رود روند نزولی به دلیل تمرکز تقاضا متوقف شود.
  • مقاومت در جایی اتفاق می‌افتد که انتظار می‌رود روند صعودی به‌دلیل تمرکز عرضه، موقتاً متوقف شود.
  • روانشناسی در بازار نقش مهمی را ایفا می کند. زیرا معامله گران و سرمایه گذاران گذشته را به یاد می آورند و به شرایط متغیر در بازار واکنش نشان می دهند تا حرکت بازار آینده را پیش بینی کنند.
  • مناطق حمایت و مقاومت را می توان در نمودارها با استفاده از خطوط روند و میانگین متحرک شناسایی کرد.

 

 

حمایت چیست؟

در یک روند نزولی، قیمت ها کاهش می یابد زیرا عرضه بیش از تقاضا وجود دارد. هر چه قیمت‌ها پایین‌تر می‌رود، قیمت‌ها برای کسانی که در حاشیه منتظر خرید هستند جذاب‌تر می‌شود. در برخی سطوح، تقاضایی که به آرامی در حال افزایش بود به سطحی که با عرضه مطابقت دارد افزایش خواهد یافت. در این مرحله، کاهش قیمت ها متوقف می شود و قیمت در این سطوح حمایت می شود. این حمایت است.

حمایت می تواند سطح قیمت در نمودار یا منطقه قیمت باشد. در هر صورت، حمایت منطقه ای در نمودار قیمت است که تمایل خریداران را برای خرید نشان می دهد. در این سطح است که تقاضا معمولاً بر عرضه غلبه می کند و باعث توقف و معکوس شدن کاهش قیمت می شود.

 

مقاومت چیست؟

مقاومت نقطه مقابل حمایت است. قیمت ها افزایش می یابد زیرا تقاضا بیشتر از عرضه است. با افزایش قیمت ها، زمانی فرا می رسد که فروش میل به خرید را تحت تاثیر قرار می دهد. این به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. ممکن است معامله گران تشخیص داده باشند که قیمت ها خیلی بالا هستند یا به هدف خود رسیده اند. این می تواند عدم تمایل خریداران به ایجاد موقعیت های جدید در چنین ارزش گذاری های غنی باشد. ممکن است به هر دلیل دیگری باشد. اما یک تکنسین به وضوح در نمودار قیمت سطحی را مشاهده خواهد کرد که در آن عرضه شروع به غلبه بر تقاضا می کند. این مقاومت است. مانند حمایت، می تواند یک سطح یا یک منطقه باشد.

هنگامی که یک “منطقه” حمایت یا مقاومت شناسایی شد، آن سطوح قیمت می توانند به عنوان نقاط ورود یا خروج بالقوه عمل کنند، زیرا با رسیدن قیمت به نقطه حمایت یا مقاومت قبلی، یکی از این دو کار را انجام می دهد: برگشت به عقب از سطح حمایت یا مقاومت. یا سطح قیمت را نقض کند و در جهت قبلی خود ادامه دهد تا زمانی که به سطح حمایت یا مقاومت بعدی برسد.

زمان بندی برخی معاملات بر این باور است که مناطق حمایت و مقاومت شکسته نمی شوند. خواه قیمت توسط سطح حمایت یا مقاومت متوقف شود یا از آن عبور کند، معامله‌گران می‌توانند روی جهت قیمت معامله کنند و به سرعت تشخیص دهند که آیا در جهت درست هستند یا خیر. اگر قیمت در جهت اشتباه حرکت کند (از سطوح حمایت یا مقاومت قبلی عبور کند)، موقعیت می تواند با ضرر کوچک بسته شود. با این حال، اگر قیمت در جهت درست حرکت کند (به سطوح حمایت یا مقاومت قبلی احترام می گذارد)، حرکت ممکن است قابل توجه باشد.

 

مبانی حمایت و مقاومت

حمایت و مقاومت را می توان در تمام دوره های زمانی نمودار یافت. روزانه، هفتگی، ماهانه. معامله گران همچنین حمایت و مقاومت را در بازه های زمانی کوچکتر مانند نمودارهای یک دقیقه ای و پنج دقیقه ای پیدا می کنند. اما هر چه مدت زمان طولانی تر باشد، حمایت یا مقاومت قابل توجه تر است. برای شناسایی حمایت یا مقاومت، باید به نمودار نگاه کنید تا یک توقف قابل توجه در کاهش یا افزایش قیمت پیدا کنید. سپس منتظر بمانید تا ببینید که آیا قیمت با نزدیک شدن به آن سطح متوقف می شود و/یا معکوس می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، بسیاری از معامله گران با تجربه به سطوح حمایت یا مقاومت گذشته توجه می کنند و معامله گران را در انتظار واکنش مشابه در آینده در این سطوح قرار می دهند.

تحلیل تکنیکال یک علم دقیق نیست و گاهی اوقات قیمت قبل از رسیدن به سطح حمایت قبلی به زیر سطح حمایت بعدی کاهش می یابد یا معکوس می شود. همین امر در مورد مقاومت نیز صادق است: قیمت ممکن است قبل از رسیدن به سطح مقاومت قبلی معکوس شود یامقاومت بالاتر از آن را بشکند. در هر مورد، انعطاف پذیری در تفسیر این الگوهای نمودار مورد نیاز است. به همین دلیل است که سطوح حمایت و مقاومت گاهی اوقات به عنوان مناطق شناخته می شوند.

هیچ چیز جادویی در مورد این سطوح قیمت وجود ندارد. به همین سادگی است که بسیاری از فعالان بازار بر اساس اطلاعات یکسان عمل می کنند و معاملات را در سطوح مشابهی قرار می دهند.

 

‘بخش دوم این مطلب را میتوانید در این لینک مطالعه کنید.’
5 2 رای ها
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x