مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

نمودار شمعی ژاپنی (کندل استیک) چیست؟

نمودار شمعی ژاپنی (کندل استیک) چیست؟
نمودار شمعی ژاپنی یا (کندل استیکCandlestick) نوعی نمودار قیمت است که در تحلیل تکنیکال استفاده می شود و قیمت های بالا، پایین، باز و بسته شدن یک نماد را برای یک دوره خاص نمایش می دهد.

 

این نمودار توسط یک تاجر و بازرگان برنج ژاپنی به نام Munehisa Homma برای ردیابی قیمت بازار و حرکت روزانه آن به وجود آمد. بخش اصلی یک کندل «بدن واقعی» نامیده می‌شود و به سرمایه‌گذاران می‌گوید که قیمت پایانی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت بازشدن نماد بوده است.

 

نکات کلیدی:
  • نمودارهای کندل استیک قیمت های بالا، پایین، باز و بسته شدن یک نماد را برای یک دوره خاص نشان می دهد.
  • این نمودار توسط یک تاجر برنج ژاپنی برای بررسی قیمت بازار و حرکت روزانه آن به وجود آمد.
  • معامله گرانی که به دنبال الگوهای نمودار هستند می توانند از نمودار کندلی استفاده کنند.

 

میتوان گفت که نمودار شمعی ژاپنی یکی از محبوب ترین و متداول ترین نمودارها میان معامله گران در بازارهای مالی است. محبوبیت این نمودار نیز ناشی از اطلاعات و ویژگی هایی است که هر کدام از کندل ها به همراه الگوهایشان در اختیار معامله گران قرار میدهد.

 

اصول یک کندل

سایه های کندل قیمت های بالا و پایین را نشان می دهد. شکل کندل با توجه به قیمت های بالا، پایین، باز شدن و بسته شدن آن متفاوت است.

 

کندل ها تأثیر احساسات سرمایه گذاران را بر قیمت را نمایش میدهند و توسط تحلیلگران تکنیکال برای تعیین زمان ورود و خروج معاملات استفاده می شوند. نمودار شمعی بر اساس روشی است که در ژاپن در دهه 1700 برای بررسی قیمت برنج توسعه یافت. کندل استیک ها تکنیکی مناسب برای معامله هر دارایی مالی نقدی مانند سهام، کالاها، جفت ارزها و حتی رمز ارزها هستند.

کندل های بلند سفید یا سبز* نشان می دهند که فشار خرید زیاد است. و برعکس کندل های سیاه یا قرمز نشان از قدرت فروش در نماد و حرکت نزولی آن دارند. اما باید به خاطر داشته باشید که کندل ها در تمام مواقع جهت کلی بازار را مشخص نمی کنند. بلکه الگوها و کندل های خاص در مناطقی مانند حمایت و مقاومت معنا پیدا میکنند. به عبارت دیگر بهتر است از آنها در ساختار کلی قیمت و نمودار استفاده کنید.

به عنوان مثال، یک کندل سبز بلند احتمالاً اگر در سطح اصلی حمایتی قیمت شکل بگیرد، اهمیت بیشتری خواهد داشت.

مثال دیگری که میتوان به آن اشاره کرد؛ یک الگوی معکوس کندلی صعودی متداول، به نام کندل چکش است. این الگو زمانی شکل می گیرد که قیمت پس از باز شدن به میزان قابل توجهی پایین تر می رود، سپس برای بسته شدن نزدیک به قیمت اولیه افزایش می یابد. این الگو تنها بر روی سطوح مهمی مانند حمایت و مقاومت درست عمل خواهد کرد.

 

الگوهای کندلی

همانطور که پیشتر اشاره شد نمودارهای کندلی دارای الگوهای خاصی هستند که هرکدام نشان از موضوعی دارند. این الگوها میتوانند فقط از یک کندل تشکیل شده باشند یا از ترکیب چند کندل. الگوها را میتوان با توجه به عملکردشان به دو گروه کلی الگوهای ادامه دهنده مسیر و الگوهای بازگشتی تقسیم کرد.

الگوهای ادامه دهنده مسیر، به معامله گر نشان میدهند که اصلاح قیمت به اتمام رسیده و نمودار آماده حرکت به سوی روند اصلی است. اما در طرف مقابل، الگوهای بازگشتی بیان میکنند که ادامه روند دیگر ممکن نیست و نمودار قصد بازگشت دارد.

لازم میدانم که دوباره این موضوع را خاطر نشان کنم؛ تمام الگوهای کندلی در نواحی مهم نمودار مانند نواحی حمایت و مقاومت یا عرضه و تقاضا، قابل اطمینان هستند. بنابراین به عنوان مثال با دیدن یک الگوی برگشتی در میان مسیر نباید اقدام به گرفتن معامله کرد.

 

برخی از الگوهای کندلی

الگوهای چکش، چکش وارونه، پوشاننده (engulfing) صعودی، ستاره صبحگاهی و سه سرباز سفید از جمله الگوهای صعودی هستند.

الگوهای مرد حلق آویز، ستاره دنباله دار، پوشاننده (engulfing) نزولی، ستاره عصرگاهی، سه کلاغ سیاه و ابر پوشانده تاریک نیز برخی از الگوهای نزولی هستند.

الگوی کندلی دوجی (Doji) و فرفره نیز در بشتر مواقع بی تصمیمی قیمت را نشان میدهند.

الگوهای سه تایی نزولی (Falling three methods) و سه تایی صعودی (Rising three methods)، ادامه حرکت قیمت را نشان میدهند.

 

 

 

 

 

*

در نمودار های شمعی معمولا کندل های صعودی با رنگ سبز یا سفید مشخص میشود و در مقابل کندل های نزولی با رنگ قرمز یا سیاه.

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x