مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

برنامه فارکس خود را دنبال کنید: در معاملات بی پروا شرکت نکنید

برنامه معاملاتی خود را با جدیت دنبال کنید و به طور دوره ای آن را بررسی کنید تا با بازارهای مالی در حال تغییر سازگار شوید.

 

تنظیم برخی از قوانین داخلی برای معاملات خود به نظر می رسد اولین مرحله قبل از راه اندازی حساب خود و ورود به پلت فرم شما باشد. شما باید برنامه معاملاتی خود را داشته باشید و سپس به آن پایبند باشید. انضباط شخصی و اجتناب از بی پروایی می تواند برای تعادل شما بسیار مفید باشد.

 

همانطور که وین کو هنگ وای، رئیس تحقیقات و آموزش در بازارهای فولرتون توضیح می دهد، با بداهه عمل کردن، در معرض خطر سقوط شدید قرار می گیرید:

“دو اشتباه بزرگ معاملاتی که در 10 سال گذشته مرتکب شدم نداشتن برنامه معاملاتی و پیروی نکردن از برنامه معاملاتی پس از داشتن یک برنامه بود. زمانی که برای اولین بار شروع به معامله کردم، برنامه معاملاتی نداشتم، صرفاً به این دلیل که نداشتم. بدانم در آن زمان چنین چیزی وجود داشت، من بدون هیچ استراتژی معامله می کردم، هیچ قانون منسجمی برای ورود و خروج از بازار نداشتم، مدیریت ریسک درستی نداشتم، خلاصه با بازار قمار می کردم. در نتیجه، من اولین حساب کاربری خود را در کمتر از 2 ماه به صفر رساندم.

بعداً دوره ها را گذراندم، مصاحبه کردم و از کارشناسان تجارت یاد گرفتم. من یاد گرفتم که اکثر معامله گران موفق، برنامه معاملاتی خود را دارند. بنابراین من شروع به ایجاد برنامه معاملاتی خودم کردم که شامل استراتژی های معاملاتی اثبات شده (بیان معیارهای ورود و خروج)، مدیریت ریسک (بیان حداکثر ریسک در هر معامله) و حداکثر کاهش در ماه و غیره است.

“من در پی برنامه معاملاتی خود نتایج ثابتی داشتم و سپس شروع به مرتکب دومین اشتباه بزرگ خود شدم. بیش از حد اعتماد به نفس پیدا کردم و شروع به انحراف از برنامه معاملاتی خود شدم. من بدون توجه به برنامه معاملاتی خود وارد بازار شدم و خیلی بیشتر از چیزی که باید ریسک کردم.”

من تقریباً مطمئن هستم که در این برهه از زمان، اکثر شما به این فکر می کنید که “اگر از آن پیروی نمی کنید، چه فایده ای دارد که برنامه ای داشته باشید؟”
بله، این دقیقاً همان چیزی بود که بعد از اینکه اشتباهم را مرتکب شدم و نتایج معاملاتم به سمت بد رفت، متوجه شدم. لطف صرفه جویی این بود، حتی اگر من از برنامه معاملاتی خود منحرف شدم، اما همچنان برخی از قوانین مدیریت ریسک خود را دنبال می کردم. با این وجود، من همچنان در دومین اکانت لایو خود با بزرگترین افت حساب مواجه شدم.

از آن زمان، من برنامه معاملاتی خود را با جدیت دنبال می کنم و به طور دوره ای آن را بررسی می کنم تا با بازارهای مالی در حال تغییر سازگار شوم.

 

نتیجه محتمل برای خارج شدن از برنامه فارکس خود کال مارجین شدن و از بین بردن سرمایه شخصی است:

“یکی از بزرگترین اشتباهات معاملاتی من این بود که فکر می کردم چیزی نمی تواند در بازار اتفاق بیفتد. داستان من به شرح زیر است: ده سال پیش من معاملات آتی Eurostoxx را در حساب شخصی خود انجام می دادم. یک ساعت قبل از بازار معمولی اروپایی یک موقعیت فروش باز کردم. درست قبل از بسته شدن معمولی، فکر کردم: “خب، اگر یک موقعیت فروش دیگر اضافه کنم چه اتفاقی می‌افتد؟ بازار 2٪ افزایش یافته است، باید اصلاح شود.” بنابراین یک معامله فروش دیگر باز کردم. چند ساعت بعد معاملات آتی Eurostoxx  هفت درصد افزایش یافت و حساب من با یک کال مارجین مواجه شد. شاید باید به جای تلاش برای حدس زدن در مورد آینده، برنامه معاملاتی خود را دنبال می کردم و موقعیت اول را می بستم.

“نکته اخلاقی داستان؟ به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید، قوانین خود را دنبال کنید و هرگز فکر نکنید که چیزی در بازار نمی تواند اتفاق بیفتد، زیرا این اتفاق می افتد … و دردناک (برای شما و حساب شما) خواهد بود!”

 

بخش بزرگی از یک برنامه معاملاتی صحیح، انتخاب دارایی‌هایی است که در تجزیه و تحلیل و تجارت آنها احساس راحتی می‌کنید. از بازارهای دیگری که ممکن است دانش شما در آن محدود باشد، دوری کنید. استانیسلاو برنوهوف، تاجر و مربی معاملاتی در Common Sense Trading، از کسب سود از بازار آپشن ذرت خسته شده بود، اما در نهایت توسط زنجیره ای از خطاها خورده شد:

«یک بار، کتابی از جیمز کوردیه را خواندم و تصمیم گرفتم که باید فروشنده ای باشم که به طور مداوم هر ماه پول نقد از بازار برداشت کنم. من مقدار مناسبی از پول نقد را به یک کارگزار واریز کردم و تصمیم گرفتم  معاملات آتی ذرت بفروشم. من نمی دانستم این بازار چگونه کار می کند، عوامل اصلی عرضه و تقاضا، فصلی بودن و غیره کدامند.

بعداً، پس از گزارش محصول، معاملات آتی ذرت خیلی سریع شروع به افزایش کرد و موقعیت فروش من در زیر آب بود. این فقط یک حرکت معمولی نبود، بلکه یک رالی صعودی قوی بود. من سعی کردم موقعیت را با قراردادهای آتی محافظت کنم، اما این بازار را به خوبی نمی شناختم و هر بار که آن را می خریدم، ضرر بیشتری برایم به همراه داشت. در نهایت، تصمیم گرفتم تمام موقعیت هایم را به طور کلی ببندم و ضرر کنم.

معاملات آتی به سرعت بسته شد، اما گزینه های خرید به اندازه کافی نقد نشدند و من با ضرر قابل توجهی خارج شدم. بعداً مطالعه کردم که نباید از معاملات اختیاری خود با سفارش های بازار خارج می شدم، اما در طی آن مدت، از نظر احساسی خسته شده بودم و آماده بودم که با هر قیمتی از معاملات خارج شوم. بنابراین، من در یک معامله تا حد امکان اشتباه کرده ام.

در آخر: قبل از اینکه پول زیادی را در معرض خطر قرار دهید، بازاری را که معامله می کنید، بشناسید! اگر مشکلی پیش آمد واکنش احساسی نشان ندهید. موفق باشید!”

 

اما یک طرح معاملاتی تنها به نکات فنی و اصولی، به مدیریت پول و اندازه موقعیت محدود نمی شود. هر معامله گر باید بداند که تحت چه شرایطی برای فعالیت مناسب است و تحت چه شرایطی درگیر معاملات بی پروا می شود. انجام معاملات در محیط مناسب، تجهیزات مناسب، سلامت و روحیات سالم بسیار مهم است.

احمد درویش، مالک انجمن فارکس، معامله از طریق تلفن خود را به دور از نمودار خود به عنوان یکی از بزرگترین اشتباهات خود به یاد می آورد:

” زمانی که از طریق تلفن همراه به MT4 نگاه کردم از نمودار بسیار دور بودم. متوجه شدم که قیمت یک جفت ارز خاص برای برنامه معاملاتی من با استفاده از الگو و روش من مناسب است. سپس تصمیم گرفتم وارد بازار شوم، این یکی از بزرگترین اشتباهات معاملاتی من و تصمیمات بدی بود که گرفتم.

“من متوجه شدم که یکی از نکات کلیدی برای داشتن یک زندگی تجاری موفق، برخورد با تنظیمات معامله‌گری با قداست خاص و داشتن فرآیندی است که هرگز تحت هیچ شرایطی آن را نقض نخواهید کرد.”

حتی اگر در دستگاه و اتاق صحیح معامله کنید، مهم است که همیشه تنظیمات معامله را قبل از اجرای آن دوباره بررسی کنید. راب کولویل، بنیانگذار The Lazy Trader، ویژگی پر کردن خودکار در گوگل کروم را یکی از پشیمان‌کننده‌ترین اشتباهات تجاری خود می‌داند:

“در سال 2011، من متوجه نشدم که رایانه من به طور خودکار «اندازه سهام» را هنگام ثبت سفارش من برای معامله طلا پر کرده است. در حالی که ویژگی جمع‌بندی خودکار فرم کروم برای تکمیل جزئیات شخصی معمولی بسیار مفید است، اما در مورد پلتفرم کارگزار بسیار خطرناک است! پس از انجام معامله (که تنظیم بسیار خوبی بود، ممکن است اضافه کنم)، فراموش کردم قبل از ارسال آن به عنوان یک سفارش استراحت، جزئیات سفارش را دوباره بررسی کنم.

بنابراین، من متوجه نشدم که اندازه سهام معامله پنج برابر بیشتر از حد معمول است. من معمولاً حداکثر 2٪ از حساب خود را در هر معامله ای ریسک می‌کنم، مهم نیست که چقدر موقعیت خوب باشد. با این حال، در کمال وحشت، متوجه شدم که چندین روز پس از شروع معامله، زیان جاری 4% بسیار بیشتر از آن چیزی بود که در حالت معمول ریسک می‌کردم. کروم به‌جای اندازه لات معمولی من، فرم را به‌طور خودکار به‌عنوان تاریخ تولد من پر کرده بود (که البته عدد بسیار بزرگ‌تری بود!) این بدان معناست که اگر مسیر به طور کاملطی می‌شد، به جای ضرر دو درصدی 10 درصد از حساب را از دست می‌دادم.”

“این یک چشم انداز بسیار نگران کننده بود، زیرا هیچ چیز در تجارت تضمین نمی شود … مهم نیست که چقدر موقعیت خوب باشد”

“به طور غریزی، می‌خواستم فقط منتظر بمانم و از معامله خارج شوم یا اگر شد سر به سر شوم، اما حتی این فکر یک اشتباه بود. هیچ تضمینی وجود نداشت که این اتفاق بیفتد. سپس تصمیم گرفتم با بستن معامله با ضرر 4 درصدی، به این تجربه دردناک پایان دهم. خروج در لحظه و از دست دادن 4٪، اگرچه ایده آل نیست، اما به مراتب بهتر از این است که آن را در معرض ضرر 10٪ قرار دهید. خروج در لحظه ای که متوجه شده بودم کار درستی بود. اگر اجازه ادامه را می دادم، 10 درصد ضرر را در این معامله تجربه می کردم، ضربه بسیار بزرگی برای بهبودی.”
تجربه یادگیری: هرگز وقتی نوبت به انجام معامله‌تان می‌رسد، بی‌تفاوت نباشید. در صورت بروز خطای انسانی یا رایانه ای، همیشه سفارش های ارسال شده به کارگزار خود را سه بار بررسی کنید. هیچ کس معصوم نیست، حتی کروم! اگر متوجه شدید که درگیر یک «اشتباه تجاری» شده‌اید، فوراً بدون لحظه‌ای تردید خارج شوید. انجام ندادن این کار می تواند باعث از دست دادن پول بیشتر یا تقویت عادات بد شود. اگر دچار نقص نظم و انضباط شدید، فکر می‌کنم مهم است که خود را به گونه‌ای خارج از تجارت تنبیه کنید. تا این واقعیت را تقویت کنید که اشتباه کرده‌اید و نباید دوباره آن را تکرار کنید. مجازات من این بود که کتاب گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا را بخوانم (…و مطمئناً این یک مجازات بود!).

 

در واقع، متحمل شدن ضرر در معاملات به اندازه کافی دردناک است که بعلاوه تصمیم بگیرید در حالی که بیمار هستید وارد بازار شوید.

این همان چیزی است که اد پونسی، رئیس FXEducator LLC، به عنوان یکی از بزرگترین اشتباهات تجاری خود یاد می کند:

من یک مورد بد آنفولانزا داشتم، بنابراین مقداری دارو مصرف کردم و سپس زود، حدود ساعت 8 شب به رختخواب رفتم.

ساعت 3 صبح از خواب بیدار شدم. این در بازار نیویورک بود، بنابراین 3 صبح برابر است با 8 صبح در لندن. زمان مسابقات اوپن لندن بود! از تخت بلند شدم، هنوز خیلی مریض بودم و از داروی آنفولانزا احساس عجیبی داشتم.
پلتفرم معاملاتی را باز کردم. وقتی GBPUSD شروع به بالا رفتن کرد، دکمه را زدم و آن را در بازار خریدم. حداقل، این همان کاری است که من فکر می کردم انجام دادم. GBPUSD به حرکت بالاتر ادامه داد. بعد متوجه موضوع بسیار مهمی شدم.

رقم معامله من قرمز بود نه سبز. من به طور تصادفی با زدن دکمه اشتباه GBPUSD را فروخته بودم. معامله را با ضرر بستم و به رختخواب برگشتم. این یک اشتباه گران قیمت بود، اما من از تجربه آموختم.

از آن زمان، من هرگز وسوسه نشدم در هنگام بیماری یا در حال مصرف دارو، معامله کنم. بهتر است در رختخواب بمانید!

 

 

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x