مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

روانشناسی معامله‌گری: اجازه ندهید که احساسات شما معاملات شما را دیکته کنند

روانشناسی معامله‌گری: اجازه ندهید که احساسات شما معامله شما را دیکته کنند

 

این موضوع کلاسیک مقالات آموزشی تجارت است. و به دلایل واقعی اینطور است. نناد کرکز، رئیس بخش تحلیل تکنیکال و معاملات در Elite CurrenSea، مقاله بسیار جالبی در مورد چگونگی جلوگیری از گرفتار شدن توسط مقاومت مارپیچی احساسات دارد.

 

اشتباهاتی که او به آنها اشاره می کند، گمراه شدن در اثر حرص و طمع و ترس، بهترین ها را از اسکات بارکلی، رئیس ProAct Traders نیز گرفت. او زمانی را به یاد می آورد که متحمل ضررهای سنگین در معامله نقره (XAGUSD) شد:

من حدود یک سال بود که نقره را معامله می کردم. من بیشتر از آنچه فکر می‌کردم پیپ می‌گرفتم و تسلیم یک اشتباه ناشیانه شدم، با اینکه 15 سال معامله می‌کردم. اجازه دادم دو احساسی که بیشتر معامله‌گران را تحت تأثیر قرار می‌دهند: ترس و طمع.

سمت چپ مغز من درگیر نشد و سمت راست مغز را کنترل نکرد و از بالا وارد شدم، مطمئن بودم که نقره قرار است مرز 50 دلار را بشکند. بازار بلافاصله برعکس معامله من حرکت کرد و من فکر کردم که این یک اصلاح جزئی است. استاپ معامله را جا به جا کردم و به تماشای اصلاح نشستم، سپس تصمیم گرفتم هزینه را با یک معامله دوم کمتر کنم. معامله دوم شروع شد و من مطمئن بودم که حداقل در معامله اول سر به سر یا بریک ایون خواهم شد و در معامله دوم سود خواهم کرد. یک حد ضرر بزرگ گذاشتم و وقتی به کامپیوترم برگشتم متوجه شدم که بازار 700 عکس موقعیت من حرکت کرده است. البته هر دو معامله با ضرر هنگفتی بسته شد و حساب قوی من آسیب بزرگی دید.

درس سخت من این بود: هرگز اجازه ندهید که حرص و طمع یا ترس معاملات شما را اداره کند. سمت چپ مغز شما سمت تحلیلی است و باید سمت راست  را کنترل کند.

 

 

پس از ضرر زیاد و بزرگ، یکی از احساسات محبوب این است که سعی کنید آنچه را که به تازگی از دست داده اید، پس بگیرید. معامله انتقامی نیز منبعی برای از دست دادن موقعیت ها است. آنیل پنچال، تحلیلگر Admiral Markets، یکی از قربانیان حمام خون EUR/CHF بود که توسط SNB در ژانویه 2015 ایجاد شد. اما علیرغم تلاش، چیزی پس نگرفت:

«در سال 2015 زمانی که SNB کف یورو خود را در مقابل CHF برداشت. من مقداری EURCHF را خریدم و خیلی خوب پیش می رفت. سپس، افت ناگهانی 100 پیپ که چند دقیقه طول کشید تا دلیل آن را تحلیل کنم اتفاق افتاد. حتی پس از دانستن دلیل، سعی کردم با باز کردن معاملات خرید بیشتر از دست دادن خود را جبران کنم، به این امید که این جفت ارز بازگردد. با این حال، هیچ اتفاقی نیفتاد و من مقدار زیادی از موجودی خود را از دست دادم.

از این رو، نکته این بود که حتی پس از دانستن منطق پشت این حرکت، سعی کردم ضرر را جبران کنم و این برایم هزینه زیادی داشت. “هرگز برخلاف بازار حرکت نکنید زیرا روند بهترین دوست شماست و انتقام بزرگترین دشمن شما.”

 

 

دکتر وودی جانسون، مدرس روانشناسی در آکادمی تجارت آنلاین، همچنین خاطره ای از اینکه چگونه اجازه داد احساساتش بهترین عملکرد او را تحت تاثیر قرار دهد به اشتراک می‌گذارد. جانسون گفت اجازه داد که احساساتش بر خلاف قوانین او  عمل کند و معاملات فروش خود در NASDAQ را در آخر هفته باز بگذارد:

«این اشتباه مربوط به حفظ موقعیت معاملات روزانه در پایان هفته بود. داشتم شاخص نقدی نزدک را با یک گزینه بازی می کردم. من یک ماه از زمان را با 10 قرارداد عمیق خریدم. روز جمعه بود در پایان روز می دانستم که خروج از معامله مهم است. اما با اخبار بد گمراه شدم و تصور کردم که فشار نزولی ادامه خواهد داشت. بعلاوه، اسپرد بزرگ بود و حتی با بستن معامله در حالی که چند صد دلار پرداخت می‌کردم، باز هم سودی حدود 1800 دلار داشتم. اما، اجازه دادم بازار با معامله باز من همچنان بسته شود.

روز دوشنبه Nasdaq با گپ باز شد و من در ضرر 4000 دلاری بودم. چند روزی به همین منوال ادامه یافت و در نهایت من این موقعیت را با ضرر قابل توجه بیش از 25 هزار دلار بستم.

 

درس این بود که در تمام مدت قوانین خود را دنبال کن. همچنین درس دیگر مربوط به حرص و طمع بود: اینکه چگونه می تواند قضاوت را مخدوش کنند و افکار شما را منحرف کنند و شما را در برابر اغوا شدن توسط نیروهایی در تجارت که در آن لحظه خوب به نظر می رسند آسیب پذیر کند.

 

گمراه شدن توسط انتشار اخبار یا حریص بودن و تلاش برای کسب درآمد بیش از حد از یک معامله، نتایجی عادی هستند که معمولاً پایان خوبی ندارند. و شما فقط می توانید خود را به خاطر رعایت نکردن قوانین اولیه تجارت خود سرزنش کنید.

5 2 رای ها
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x