مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

شاخص اعتماد مصرف کننده (Consumer Confidence) چیست؟

شاخص اعتماد مصرف کننده  یک نظرسنجی است که میزان خوش‌بین یا بدبین بودن مصرف‌کنندگان را نسبت به وضعیت مالی مورد انتظارشان اندازه‌گیری . . .

 

شاخص اعتماد مصرف کننده (CCI) چیست؟

شاخص اعتماد مصرف‌کننده  یک نظرسنجی است که توسط هیئت کنفرانس اداره می‌شود و میزان خوش‌بین یا بدبین بودن مصرف‌کنندگان را نسبت به وضعیت مالی مورد انتظارشان اندازه‌گیری می‌کند. CCI بر این فرض استوار است که اگر مصرف کنندگان خوش بین باشند، بیشتر هزینه می کنند و اقتصاد را تحریک می کنند، اما اگر بدبین باشند، الگوهای مخارج آنها می تواند منجر به کندی یا رکود اقتصادی شود.

 

نکات کلیدی

  • بررسی شاخص اعتماد مصرف کننده نگرش و اعتماد مصرف کننده را در مورد چشم انداز مالی آنها اندازه گیری می کند.
  • این شاخص توسط هیئت کنفرانس منتشر می شود و بر اساس نظرسنجی اعتماد مصرف کننده است.
  • CCI بینشی در مورد شرایط اقتصادی ایالات متحده ارائه می دهد، از جمله اینکه آیا مصرف کنندگان ممکن است خریدهای عمده ای مانند خانه و اتومبیل انجام دهند.
  • CCI نحوه نگاه مصرف کنندگان به اقتصاد کلی، شرایط کسب و کار و بازار کار را در حال حاضر و طی شش ماه آینده اندازه گیری و مقایسه می کند.
  • CCI استنباط می کند که وقتی مصرف کنندگان خوش بین هستند، بیشتر خرج می کنند و اقتصاد را تحریک می کنند، اما وقتی بدبین هستند، هزینه ها کاهش می یابد.

 

 

آشنایی با شاخص اعتماد مصرف کننده

CCI در آخرین سه‌شنبه هر ماه منتشر می‌شود و به عنوان معتبرترین معیار اعتماد مصرف‌کننده در ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود. اساساً، این یک فشارسنج از سلامت اقتصاد ایالات متحده است و بر اساس ادراک مصرف کنندگان از شرایط فعلی کسب و کار و شغل و انتظارات آنها از تجارت، اشتغال و درآمد برای شش ماه آینده است. CCI توسط نیلسن، ارائه دهنده جهانی اطلاعات و تجزیه و تحلیل در مورد عادات خرید و تماشای مصرف کنندگان انجام می شود.

شاخص اعتماد مصرف کننده بر اساس نظرسنجی اعتماد مصرف کننده است که حجم نمونه پاسخگوی آن 3000 پرسشنامه است. این نظرسنجی در ابتدا هر دو ماه یکبار از سال 1967 انجام شد اما در سال 1977 به ردیابی ماهانه تغییر یافت.

پنج سوال مطرح شده است که دو سوال مربوط به شرایط اقتصادی فعلی و سه سوال مربوط به انتظارات آینده است.

شاخص وضعیت فعلی می پرسد:

  1. ارزیابی پاسخ دهندگان از شرایط فعلی کسب و کار
    2. ارزیابی پاسخ دهندگان از شرایط شغلی فعلی

شاخص انتظارات می پرسد:

  1. انتظارات پاسخ دهندگان در مورد شرایط کسب و کار شش ماه پس از آن
  2.  انتظارات پاسخ دهندگان در مورد شرایط استخدام شش ماه پس از آن
  3.  انتظارات پاسخ دهندگان در رابطه با درآمد کل خانواده شان از شش ماه بعد

 

هر پاسخ را می توان با یکی از سه پاسخ مثبت، منفی یا خنثی پاسخ داد.

پس از جمع‌آوری آمارها، ارزش نسبی هر سؤال محاسبه می‌شود، سپس با هر مقدار نسبی از سال 1985 مقایسه می‌شود که به عنوان معیار 100 تعیین می‌شود. این مقایسه مقادیر نسبی منجر به یک مقدار شاخص برای هر سؤال می‌شود.

 

 

هیئت کنفرانس

هیئت کنفرانس یک انجمن جهانی، مستقل و عضویت تجاری و تحقیقاتی است. این سازمان در سال 1916 تشکیل شد و ماموریت آن ارائه دانش عملی به سازمان های پیشرو جهان برای بهبود عملکرد و خدمت رسانی بهتر به جامعه است.

هیئت مدیره به گونه ای طراحی شده است که به اعضای خود کمک کند تا بحرانی ترین مسائل زمان حال را درک کرده و در مسیریابی قرار دهند. هیئت همچنین تحقیقات و انجمن‌هایی را انجام می‌دهد که در آن رهبران تجاری گردهم می‌آیند. این بینش ها به برنامه های تحقیقاتی و جلسات آن وارد می شود.

 

 

آخرین انتشار شاخص اعتماد مصرف کننده

در نوامبر 2023، CCI به 102 رسید که از 99.1 در اکتبر 2023 افزایش یافت. CCI فعلی بالای 100 به این معنی است که مصرف کنندگان نسبت به معیار CCI 100 که در سال 1985 تنظیم شده بود خوشبین تر هستند. وقتی CCI فعلی به زیر 100 می رسد، این بدان معناست که مصرف کنندگان نسبت به سال 1985 بدبین تر هستند.

بازار تجارت و کار در نوامبر 2023 که با شاخص وضعیت فعلی اندازه گیری شد، از 138.6 در ژوئیه 2023 اندکی به 138.2 رسید. شاخص انتظارات از 72.7 به 77.8 افزایش یافت.

افزایش اعتماد به نفس در درجه اول در افراد 55 سال به بالا مشاهده شد در حالی که اعتماد به نفس برای افراد بین 35 تا 54 کاهش یافت. افزایش اعتماد در تمام گروه های درآمدی مشاهده شد. با این حال، مصرف کنندگان نگران افزایش قیمت ها، جنگ ها / درگیری ها و نرخ های بهره بالاتر بودند.

 

 

شاخص عقب مانده یا پیشرو؟

در حالی که برخی از جامعه اقتصادی CCI را به عنوان یک شاخص عقب مانده می بینند، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) اعتماد مصرف کننده را یک شاخص پیشرو می داند که باعث می شود CCI به یک شاخص اقتصادی پیشرو برای اقتصاد ایالات متحده تبدیل شود. شاخص های پیشرو اطلاعات کیفی مورد استفاده برای نظارت بر وضعیت اقتصادی فعلی را ارائه می دهند و هشدار نقاط عطف فعالیت های اقتصادی هستند.

 

 

اعتماد مصرف کننده چیست؟

اعتماد مصرف‌کننده میزان خوش‌بین (یا بدبین) مصرف‌کنندگان را نسبت به وضعیت اقتصاد اندازه‌گیری می‌کند. به زبان ساده، اعتماد مصرف‌کننده به اقتصاددانان دریچه‌ای می‌دهد که مردم درباره اقتصاد چه احساسی دارند. این به طور کلی در نحوه پس انداز و نحوه خرج کردن پول خود بیان می شود. هرچه بیشتر خرج کنند، نسبت به جهت و وضعیت اقتصاد اطمینان بیشتری دارند. اگر مردم بیشتر پس انداز کنند، به طور کلی به این معنی است که آنها چندان خوشبین نیستند.

 

 

چرا شاخص اعتماد مصرف کننده مهم است؟

شاخص اعتماد مصرف کننده گزارش می دهد که مصرف کنندگان در مورد وضعیت فعلی اقتصاد چه احساسی دارند و احساس می کنند به کجا می رود. این نظرسنجی که توسط هیئت کنفرانس انجام شد، شامل پنج سؤال در مورد وضعیت فعلی و سه سؤال در مورد انتظارات آنها از اقتصاد در آینده است. این بینشی در مورد نحوه خرج و پس انداز آنها ارائه می دهد که به کسب و کارها و رهبران اقتصادی کمک می کند تورم و تولید را پیگیری کنند.

 

در پایان

شاخص اعتماد مصرف کننده یک شاخص اقتصادی است که به طور گسترده مورد توجه قرار می‌گیرد. این نظرسنجی که در پایان هر ماه گزارش می شود، احساسات مصرف کنندگان را در مورد شرایط فعلی اقتصاد و همچنین احساس آنها در مورد اینکه به کجا می رود، اندازه گیری می کند. این شاخص که توسط هیئت کنفرانس انجام و گزارش می‌شود، هم به عنوان یک شاخص اقتصادی پیشرو و هم عقب مانده در نظر گرفته می‌شود – بسته به اینکه شما چه کسی هستید.

 

 

3.7 3 رای ها
به این پست امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شاخص اعتماد مصرف کننده  یک نظرسنجی است که میزان خوش‌بین یا بدبین بودن مصرف‌کنندگان را نسبت به وضعیت مالی مورد انتظارشان اندازه‌گیری . . .

نویسنده

اشتراک گذاری
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x