مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

حمله حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری چه تاثیری بر بازارها و معاملات جهانی دارد؟

تنش‌های ژئوپلیتیک: قیمت نفت یک شبه افزایش یافت، زیرا ایالات متحده و بریتانیا حملات هوایی به حوثی‌های یمن را آغاز کردند.
 حوثی‌های یمن حملات خود را به کشتی‌هایی که از دریای سرخ می‌گذرند در طول جنگ اسرائیل و حماس تشدید کرده‌اند. این حملات نگرانی‌ها را در مورد تأثیر آن بر جریان نفت، غلات و کالاهای مصرفی از یک شریان تجاری بزرگ جهانی افزایش داده‌اند.

تهدید تجارت در این هفته با اصابت یک موشک به یک نفتکش با پرچم نروژ و شلیک موشک به کشتی حامل سوخت جت به سمت کانال سوئز، جایی که حدود 10 درصد تجارت جهان از آنجا عبور می‌کند، افزایش یافت.

 

چه کسی به کشتی ها در دریای سرخ حمله می کند و چرا؟

حوثی ها صنعا، پایتخت یمن را در سال 2014 تصرف کردند و جنگی سخت علیه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به راه انداختند که به دنبال بازگرداندن دولت بود.

حوثی ها یمن به صورت تصادفی کشتی ها را در منطقه هدف قرار می‌دهند. اما از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، این حمله حوثی‌ها یمن افزایش یافته است. آنها از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های ضد کشتی برای حمله به کشتی ها و در یک مورد از هلیکوپتر برای توقیف یک کشتی متعلق به اسرائیل و خدمه آن استفاده کردند.

در روزهای اخیر، آنها تهدید کرده‌اند که به هر کشتی‌ای که فکر می‌کنند به اسرائیل می‌رود یا از آن می‌آید، حمله خواهند کرد. با توجه به حملات این هفته ظاهراً آن‌ها به هر کشتی حمله می‌کنند. حوثی‌ها از طریق رادیو از کشتی‌ها استقبال می‌کنند تا سعی کنند آنها را متقاعد کنند که مسیرشان را به قلمرو تحت کنترل خود تغییر دهند.

دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت: «حملات متعددی که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن سرچشمه می‌گیرد، ناوبری بین‌المللی و امنیت دریایی را تهدید می‌کند، که نقض شدید قوانین بین‌المللی است».

 

 

چرا دریای سرخ مهم است؟

دریای سرخ دارای کانال سوئز در انتهای شمالی خود و تنگه باریک باب المندب در انتهای جنوبی منتهی به خلیج عدن است. این یک آبراه شلوغ با کشتی‌هایی است که از کانال سوئز برای حمل کالا بین آسیا و اروپا عبور می‌کنند.

جان استاوپرت، مدیر ارشد محیط زیست و تجارت اتاق بین المللی کشتیرانی، که 80 درصد از ناوگان تجاری جهان را تشکیل می دهد، گفت: مقدار زیادی از منابع انرژی اروپا، مانند نفت و سوخت دیزل، از طریق این آبراه می آید.

 

 

حملات حوثی ها چگونه بر تجارت تأثیر می گذارد؟

نوام ریدان، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، گفت: برخی از کشتی‌های مرتبط با اسرائیل ظاهرا مسیر طولانی‌تری را در اطراف آفریقا و دماغه امید طی کرده‌اند. او گفت که این روند نسبت به سرعت کشتی، افزایش هزینه ها و افزایش تاخیر، سفر را از حدود 19 روز به 31 روز طولانی می کند.

بازار جهانی نفت از تاثیرپذیری حملات اخیر خودداری کرده است. قیمت ها کاهش یافت و بازار بیشتر نگران تقاضای ضعیف در اقتصادهای بزرگ است.

بزرگترین تاثیر حملات حوثی های یمن افزایش هزینه های بیمه است.

مونرو اندرسون، رئیس عملیات حفاظت کشتی‌ها که خطرات جنگ در دریا را ارزیابی و منتشر می‌کند، گفت: حمله و تلاش برای حملات این هفته نشان‌دهنده افزایش تهدید برای کشتی‌ها در دریای سرخ است. این حملات نشان‌دهنده یک “مانع مهم” برای کشتی‌رانی تجاری در منطقه است.

او گفت: “حوادث اخیر نشان داد بی ثباتی رو به افزایش است و اپراتورهای تجاری در دریای سرخ با آن مواجه هستند که احتمالاً در کوتاه مدت تا میان مدت شاهد افزایش نرخ ها خواهد بود.”

دیوید اوسلر، سردبیر بیمه Lloyd’s List Intelligence که تحلیل‌هایی برای صنعت دریایی جهان ارائه می دهد، گفت: هزینه های بیمه برای کشتیرانی که از طریق دریای سرخ حرکت می کنند، دو برابر شده است. این می تواند صدها هزار دلار به سفر گران ترین کشتی ها اضافه کند.

اوسلر انتظار دارد که هزینه های بیمه همچنان در حال افزایش باشد. او گفت که وضعیت باید بسیار بدتر شود. مانند از دست دادن چندین کشتی، تا قیمت ها به طور قابل توجهی افزایش یابد و برخی از مالکان کشتی ها در مورد حرکت در منطقه تجدید نظر کنند.

 

آیا حوثی ها می توانند دریای سرخ را مسدود کنند؟

کارشناسان می گویند بعید است. حوثی‌های یمن هیچ ناو جنگی رسمی نیروی دریایی ندارند که بتوانند با آن مسیرها را ببندند. آن‌ها تنها توانایی حملات هوایی را دارند و تاکنون تنها یک حمله از طریق هلیکوپتر انجام شده است. در همین حال، کشتی های جنگی ایالات متحده، فرانسه و سایر ائتلاف در منطقه گشت زنی می کنند و آبراه را باز نگه می دارند.

استاوپرت از اتاق حمل و نقل گفت: با این حال، حملات صنعت کشتیرانی را عصبی می کند و “این موضوع به سادگی پذیرفتنی نیست.” اما “شما همچنان خواهید دید که تجارت بسیار زیادی از طریق دریای سرخ انجام می شود. زیرا این یک خط عرضه بسیار مهم برای اروپا و آسیا است.”

او گفت تهدیدی برای کشتی‌رانی با مسدود شدن مسیرهای دریای سرخ نمی‌بیند. اما «اگر این امر به عنوان یک بالقوه مطرح شود، فکر می‌کنم ما شاهد واکنش بسیار قوی‌تری از سوی نیروی دریایی در منطقه خواهیم بود».

 

 

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تنش‌های ژئوپلیتیک: قیمت نفت یک شبه افزایش یافت، زیرا ایالات متحده و بریتانیا حملات هوایی به حوثی‌های یمن را آغاز کردند.

نویسنده

اشتراک گذاری
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x