مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) چیست؟

 

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) چیست؟

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) تغییرات ماهانه در قیمت های پرداخت شده توسط مصرف کنندگان ایالات متحده را اندازه گیری می کند. اداره آمار کار CPI را به عنوان میانگین وزنی قیمت ها برای سبدی از کالاها و خدمات که نماینده مجموع هزینه های مصرف کننده ایالات متحده است، محاسبه می کند.

CPI یکی از محبوب ترین معیارهای تورم و کاهش تورم است. گزارش CPI از روش نظرسنجی، نمونه‌های قیمت و وزن‌های شاخص متفاوتی را از طریق تغییرات قیمت‌های دریافتی توسط تولیدکنندگان کالا و خدمات ایالات متحده اندازه‌گیری می‌کند.

 

نکات کلیدی

  • شاخص قیمت مصرف کننده تغییرات کلی در قیمت های مصرف کننده را بر اساس یک سبد کالا و خدمات در طول زمان اندازه گیری می کند.
  • CPI پرکاربردترین معیار برای سنجش تورم است که سیاستگذاران، بازارهای مالی، کسب و کارها و مصرف کنندگان از آن پیروی می کنند.
  • CPI به طور گسترده بر اساس شاخصی است که 93٪ از جمعیت ایالات متحده را پوشش می دهد، در حالی که یک شاخص مرتبط که حقوق بگیران و کارگران دفتری را پوشش می دهد برای تعدیل هزینه های زندگی در مزایای فدرال استفاده می شود.
  • CPI بر اساس حدود 80000 مظنه قیمتی است که ماهانه از 23000 شرکت خرده فروشی و خدماتی و همچنین 50000 واحد مسکونی اجاره ای جمع آوری می شود.
  • اجاره مسکن برای تخمین تغییر در هزینه های سرپناه از جمله مسکن تحت سکونت که حدود یک سوم CPI را تشکیل می دهد، استفاده می شود.

 

آشنایی با شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

اداره آمار کار ماهانه حدود 80000 قیمت را از حدود 23000 خرده فروشی و مؤسسه خدمات جمع آوری می کند. اگرچه دو شاخص CPI، هر دو حاوی کلمه شهری هستند، اما 93 درصد از جمعیت ایالات متحده را پوشش می‌دهد.

قیمت‌های مسکن که یک‌سوم کل شاخص کل مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهند، بر اساس بررسی قیمت‌های اجاره برای 50000 واحد مسکونی است که سپس برای محاسبه افزایش قیمت اجاره و همچنین معادل‌های مالکان استفاده می‌شود.

مقوله معادل مالکان، معادل اجاره مسکن تحت اشغال مالکان را مدل می‌کند تا به درستی سهم هزینه‌های مسکن از مخارج مصرف‌کننده را منعکس کند. هزینه های کاربر و مالیات فروش مسکن مالیات غیر مستقیم شامل می شود، در حالی که مالیات بر درآمد و قیمت سرمایه گذاری ها مانند سهام، اوراق قرضه یا بیمه نامه های زندگی بخشی از CPI نیستند.

 

 

انواع شاخص های قیمت مصرف کننده (CPI)

اداره آمار کار هر ماه دو شاخص منتشر می کند. شاخص قیمت مصرف کننده برای همه مصرف کنندگان شهری (CPI-U) نشان دهنده 93 درصد از جمعیت ایالات متحده است که در مناطق روستایی دور افتاده زندگی نمی کنند. CPI-U هزینه های افرادی که در خانوارهای کشاورزی، مؤسسات، یا در پایگاه های نظامی زندگی می کنند را پوشش نمی دهد.

اداره آمار کارBLS همچنین شاخص قیمت مصرف کننده برای حقوق بگیران شهری و کارگران دفتری (CPI-W) را منتشر می کند. CPI-W 29 درصد از جمعیت ایالات متحده را پوشش می دهد که در خانواده هایی زندگی می کنند که درآمد آنها عمدتاً از مشاغل اداری یا مشاغل با دستمزد ساعتی است.

CPI-W برای تنظیم پرداخت های تامین اجتماعی و همچنین سایر مزایا و مستمری های فدرال برای تغییرات در هزینه زندگی استفاده می شود. همچنین مالیات بر درآمد فدرال را تغییر می دهد تا اطمینان حاصل شود که مالیات دهندگان در نتیجه تورم در معرض نرخ بالاتری قرار نخواهند گرفت.

 

 

فرمول های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

محاسبه رایج‌ CPI-U مستلزم دو فرمول اولیه است. اولی برای تعیین هزینه جاری سبد میانگین وزنی محصولات استفاده می شود. در حالی که دومی برای تجزیه و تحلیل تغییرات سال به سال استفاده می شود.

 

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) چیست؟

 

 

دسته بندی شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

انتشار ماهانه CPI از اداره آمار کار BLS منجر به تغییر نسبت به ماه قبل برای کل CPI-U و همچنین زیرمجموعه های کلیدی آن، همراه با تغییرات تنظیم نشده سال به سال می شود. جداول دقیق اداره آمار کار BLS تغییرات قیمت را برای انواع کالاها و خدمات سازماندهی شده توسط هشت دسته هزینه ها نشان می دهد.

زیرشاخه ها تغییرات قیمت را برای همه چیز از گوجه فرنگی و سس سالاد گرفته تا تعمیرات خودرو و بلیط رویدادهای ورزشی تخمین می زنند. تغییر قیمت برای هر زیر مجموعه با و بدون تنظیم فصلی منتشر می شود.

علاوه بر شاخص‌های ملی اداره آمار کار CPI، BLS داده‌های CPI را برای مناطق، مناطق فرعی و کلان‌شهرهای ایالات متحده منتشر می‌کند.

 

چگونه از شاخص قیمت مصرف کننده استفاده می شود؟

شاخص CPI یک شاخص تورمی است که توسط سیاستگذاران و بازارهای مالی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد. یک معیار CPI مرتبط برای محاسبه تنظیم هزینه زندگی برای پرداخت مزایای فدرال استفاده می شود.

 

CPI چگونه محاسبه می شود؟

اداره آمار کار ماهانه 80000 قیمت را برای محاسبه CPI نمونه برداری می کند و شاخص هر محصول یا خدمات را متناسب با سهم آن از هزینه های اخیر مصرف کننده وزن می کند تا تغییر کلی قیمت ها را محاسبه کند. CPI همچنین برای تغییرات در کیفیت و ویژگی های محصول تنظیم می شود. اعداد با و بدون تنظیم فصلی ارائه می‌شود.

 

در انتها

شاخص قیمت مصرف کننده یک معیار مهم اقتصادی است. این شاخص میانگین تغییر در قیمت های پرداختی توسط مصرف کنندگان در یک دوره زمانی برای سبدی از کالاها و خدمات را اندازه گیری می کند. این شاخص به صورت ماهانه توسط اداره آمار کار محاسبه و منتشر می شود. این یکی از رایج ترین معیارهای تورم است که سلامت و جهت اقتصاد را نشان می دهد. همچنین در سایر ظرفیت‌ها، به ویژه برای کمک به تنظیم پرداخت‌های درآمدی خاص، مانند تأمین اجتماعی و حقوق بازنشستگی برای بازنشستگان، خدمت می‌کند.

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نویسنده

اشتراک گذاری
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x