مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

بازار نزولی یا Bear Market چیست؟

Bear Market زمانی است که یک بازار افت قیمت طولانی مدت را تجربه می کند. معمولاً شرایطی که در آن قیمت اوراق بهادار 20٪ یا بیشتر کاهش یابد.
Bear Market زمانی است که یک بازار افت قیمت طولانی مدت را تجربه می کند. معمولاً شرایطی را توصیف می کند که در آن قیمت دارایی 20٪ یا بیشتر از اوج های اخیر در میان بدبینی گسترده و احساسات منفی سرمایه گذاران کاهش می یابد.

بازارهای نزولی اغلب با کاهش در یک بازار کلی یا شاخصی مانند S&P 500 همراه هستند. اما اوراق بهادار یا کالاها نیز می‌توانند درگیر بازار نزولی باشند. اگر در یک دوره زمانی (دو ماه یا بیشتر) پایدار 20% یا بیشتر افت کنند. بازارهای نزولی ممکن است با Bull Market با روند صعودی مقایسه شوند.

 

 

نکات کلیدی:
  • بازارهای نزولی زمانی اتفاق می‌افتند که قیمت‌ها در یک بازار بیش از 20 درصد کاهش می‌یابد، و اغلب با احساسات منفی سرمایه‌گذاران و کاهش چشم‌انداز اقتصادی همراه است.
  • بازارهای نزولی می توانند دوره ای یا بلندمدت باشند. اولی چند هفته یا چند ماه طول می کشد و دومی می تواند چندین سال یا حتی چند دهه ادامه داشته باشد.
  • فروش کوتاه و اختیار فروش برخی از راه هایی هستند که سرمایه گذاران می توانند در طول یک بازار نزولی با کاهش قیمت ها درآمد کسب کنند.

 

نحوه عملکرد Bear Market

قیمت سهام عموماً منعکس کننده انتظارات آتی جریان های نقدی و سود شرکت ها است. با کاهش چشم انداز رشد و از بین رفتن انتظارات، قیمت سهام می تواند کاهش یابد. رفتار گله، ترس و عجله برای محافظت از ضررهای نزولی می تواند منجر به دوره های طولانی افت قیمت دارایی ها شود.

یکی از تعریف‌های بازار نزولی می‌گوید زمانی که سهام به طور متوسط ​​حداقل 20 درصد از بالاترین قیمت خود افت می‌کند، بازارها در محدوده نزولی قرار دارند. اما 20٪ یک عدد دلخواه است، همانطور که کاهش 10٪ یک معیار دلخواه برای اصلاح است. تعریف دیگر از بازار نزولی زمانی است که سرمایه گذاران ریسک گریزتر از ریسک جویی هستند. این نوع بازار نزولی می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشد زیرا سرمایه‌گذاران از حدس و گمان به نفع شرط‌بندی‌های کسل‌کننده و مطمئن اجتناب می‌کنند.

علل یک بازار نزولی اغلب متفاوت است، اما به طور کلی، اقتصاد ضعیف یا کند، ترکیدن حباب های بازار، بیماری های همه گیر، جنگ ها، بحران های ژئوپلیتیکی، و تغییرات پارادایم شدید در اقتصاد مانند تغییر به اقتصاد آنلاین، همه عوامل هستند. که ممکن است باعث ایجاد بازار نزولی شود. نشانه های یک اقتصاد ضعیف یا کند معمولاً اشتغال کم، درآمد قابل تصرف کم، بهره وری ضعیف و کاهش سود کسب و کار است. علاوه بر این، هرگونه مداخله دولت در اقتصاد نیز می تواند باعث ایجاد بازار نزولی شود.

به عنوان مثال، تغییرات در نرخ مالیات یا نرخ وجوه فدرال می تواند منجر به یک بازار نزولی شود. به طور مشابه، کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران نیز ممکن است نشانه شروع یک بازار نزولی باشد. زمانی که سرمایه گذاران بر این باورند که چیزی در شرف وقوع است، اقدامی انجام می دهند – در این مورد، فروش سهام برای جلوگیری از ضرر.

 

مراحل یک Bear Market

بازارهای نزولی معمولاً دارای چهار فاز مختلف هستند.

  1. فاز اول با قیمت های بالا و تمایل بالای سرمایه گذار مشخص می شود. در پایان این مرحله، سرمایه گذاران شروع به خروج از بازار و کسب سود می کنند.
  2. در مرحله دوم، قیمت دارایی شروع به کاهش شدید می‌کند، فعالیت‌های تجاری و سود شرکت‌ها شروع به کاهش می‌کنند و شاخص‌های اقتصادی که ممکن است زمانی مثبت بوده‌اند، شروع به پایین‌تر رفتن از حد متوسط ​​کنند. برخی از سرمایه گذاران با کاهش احساسات شروع به وحشت می کنند. از این به عنوان کاپیتولاسیون نیز یاد می شود.
  3. مرحله سوم نشان می دهد که دلال‌ها شروع به ورود به بازار کرده و در نتیجه برخی قیمت ها و حجم معاملات را افزایش می دهند.
  4. در فاز چهارم و آخر، قیمت سهام همچنان روند نزولی خود را ادامه می دهد، اما به کندی. از آنجایی که قیمت‌های پایین و اخبار خوب دوباره شروع به جذب سرمایه‌گذاران می‌کنند، بازارهای نزولی به سمت بازارهای صعودی منتهی می‌شوند.

 

تشخیص بازار نزولی با اصلاح

بازار نزولی را نباید با یک اصلاح اشتباه گرفت، که یک روند کوتاه مدت است که مدت زمان آن کمتر از دو ماه است. در حالی که اصلاحات زمان خوبی را برای سرمایه گذاران ارزشی فراهم می کند تا نقطه ورود به بازارهای سهام را پیدا کنند، بازارهای نزولی به ندرت نقاط ورود مناسبی را ارائه می دهند. این مانع به این دلیل است که تعیین کف بازار نزولی تقریبا غیرممکن است. تلاش برای جبران زیان‌ها می‌تواند یک نبرد دشوار باشد، مگر اینکه سرمایه‌گذاران کوتاه‌فروش باشند یا از استراتژی‌های دیگری برای کسب سود در بازارهای در حال سقوط استفاده کنند.

بین سال‌های 1900 تا 2018، میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) تقریباً 33 بازار نزولی داشت که به طور متوسط ​​هر سه سال یک بازار بود.
یکی از قابل توجه ترین بازارهای نزولی در تاریخ اخیر، مصادف با بحران مالی جهانی بود که بین اکتبر 2007 و مارس 2009 رخ داد. در این مدت، میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) 54 درصد کاهش یافت.
همه‌گیری جهانی COVID-19 باعث ایجاد جدیدترین بازار نزولی در سال 2020 برای S&P 500 و DJIA شد. Nasdaq Composite اخیراً در مارس 2022 به دلیل ترس از جنگ در اوکراین، تحریم های اقتصادی علیه روسیه و تورم بالا وارد بازار نزولی شد.

 

چگونه در یک Bear Market معامله کنیم؟

سرمایه گذاران می توانند با فروش کوتاه مدت در بازار نزولی سود کسب کنند. این تکنیک شامل فروش سهام قرض گرفته شده و بازخرید آنها با قیمت های پایین تر است. این یک تجارت بسیار پرخطر است و در صورت عدم موفقیت می تواند ضررهای سنگینی را به همراه داشته باشد. یک فروشنده کوتاه مدت باید قبل از ثبت سفارش فروش کوتاه، سهام را از یک کارگزار قرض بگیرد. مبلغ سود و زیان فروشنده کوتاه مدت، تفاوت بین قیمتی است که سهام در آن فروخته شده و قیمتی که در آن سهام بازخرید شده است، که تحت عنوان “پوشیده” نامیده می شود.

اختیار فروش به مالک این آزادی را می دهد، اما نه مسئولیتی را برای فروش یک سهام به قیمتی خاص در تاریخ معین یا قبل از آن. از اختیار فروش می‌توان برای گمانه‌زنی در مورد کاهش قیمت سهام و محافظت در برابر سقوط قیمت‌ها برای محافظت از پرتفوی‌های طولانی مدت استفاده کرد. سرمایه گذاران برای انجام چنین معاملاتی باید امتیازات گزینه در حساب های خود داشته باشند. در خارج از یک بازار نزولی، خرید اوراق بهادار عموماً ایمن تر از فروش کوتاه مدت است.

 

5 2 رای ها
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x