مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

احساسات بازار (Sentiment) چیست؟

احساسات بازار (Sentiment) چیست؟
احساسات بازار یا همان Market Sentiment به نگرش کلی سرمایه گذاران نسبت به یک بازار فارکس یا بازارهای مالی خاص اشاره دارد.

 

این احساس یا لحن یک بازار یا روانشناسی جمعی آن است که از طریق فعالیت و حرکت قیمت نماد معامله شده در آن بازار آشکار می شود. به طور کلی، افزایش قیمت ها نشان دهنده تمایل بازار صعودی و کاهش قیمت ها نشان دهنده احساسات نزولی بازار است.

 

نکات کلیدی:
  • احساسات بازار به اجماع کلی در مورد یک نماد یا کل بازار فارکس اشاره دارد.
  • زمانی که قیمت ها در حال افزایش هستند، احساسات بازار صعودی است.
  • زمانی که قیمت ها در حال کاهش هستند، احساسات بازار نزولی است.
  • اندیکاتورهای تکنیکال می توانند به سرمایه گذاران کمک کنند تا احساسات بازار را اندازه گیری کنند

 

درک احساسات بازار

احساسات بازار که «احساس سرمایه‌گذار» نیز نامیده می‌شود، همیشه مبتنی بر اصول بنیادی نیست. معامله گران روزانه و تحلیلگران تکنیکال بر احساسات بازار تکیه می کنند، زیرا بر اندیکاتورهای فنی که برای اندازه گیری و کسب سود از حرکات کوتاه مدت قیمت استفاده می کنند، تأثیر می گذارد. احساسات بازار برای معامله گرانی که دوست دارند در جهت مخالف کلیت بازار معامله کنند نیز مهم است. به عنوان مثال، اگر همه در حال خرید هستند، یک مخالف می‌فروشد.

سرمایه گذاران معمولاً احساسات بازار را نزولی یا صعودی توصیف می کنند. وقتی خرس ها (فروشنده ها یا bears) کنترل بازار را در دست دارند، قیمت کاهش میابد. وقتی گاوها (خریداران یا bulls) کنترل بازار را به دست میگیرند، قیمت افزایش میابد. احساسات معمولا بازار را هدایت می کند، بنابراین احساسات بازار همیشه مترادف با ارزش بنیادی نیست. یعنی احساسات و عواطف بازار مربوط به احساسات و عواطف است، در حالی که ارزش اساسی مربوط به عملکرد تجاری است.

برخی از معامله گران با کمک نواحی اشباع خرید یا فروشی که بر اساس احساسات بازار پیدا کرده اند، سود میکنند. آنها از اندیکاتور های مختلفی برای اندازه گیری احساسات بازار استفاده می کنند که به تعیین بهترین نماد برای معامله کمک می کند. اندیکاتور های احساسات محبوب شامل شاخص نوسانات CBOE یا به اختصار VIX، شاخص بالا-پایین (High-Low Index)، شاخص درصد صعودی (BPI) و میانگین‌های متحرک هستند.

 

اندیکاتورهای اندازه گیری احساسات بازار

اندیکاتور VIX

اندیکاتور VIX که مخفف Vix Volatility Index است، به عنوان شاخص ترس شناخته می شود. افزایش VIX به معنای افزایش نیاز به بیمه (پشتوانه یا یک محافظ) در بازار است. اگر معامله گران احساس کنند که نیاز به محافظت در برابر ریسک دارند، این نشانه افزایش نوسانات است. معامله گران میانگین های متحرک را به VIX اضافه می کنند که به تشخیص نسبتاً بالا یا پایین بودن آن کمک می کند.

 

اندیکاتور بالا-پایین High-Low Index

اندیکاتور بالا-پایین تعداد سهامی را که به بالاترین حد خود در 52 هفته گذشته رسیده‌اند با تعداد سهامی که به پایین‌ترین حد خود در 52 هفته گذشته رسیده‌اند، مقایسه می‌کند. زمانی که شاخص به زیر 30 می رسد، قیمت سهام نزدیک به پایین ترین حد خود معامله می شود و سرمایه گذاران انتظار یک بازار نزولی دارند. زمانی که شاخص بالای 70 باشد، قیمت سهام به سمت بالاترین حد خود معامله می شود و سرمایه گذاران انتظار یک بازار صعودی دارند. معامله گران معمولاً این اندیکاتور را برای یک شاخص اساسی خاص مانند S&P 500، Nasdaq 100 یا NYSE Composite اعمال می کنند.

 

شاخص درصد صعودی BPI

شاخص درصد صعودی یا BPI که مخفف bullish percent index است، تعداد سهام دارای الگوی صعودی را بر اساس نمودارهای نقطه ای و شکلی اندازه گیری می کند. بازارهای خنثی درصد صعودی حدود 50 درصد دارند. زمانی که BPI 80% یا بالاتر را نشان می دهد، احساسات بازار بسیار خوش بینانه است و احتمالاً سهام بیش از حد خریداری شده است. به همین ترتیب، زمانی که 20 درصد یا کمتر باشد، احساسات بازار منفی است و نشان دهنده بازار بیش از حد فروش است.

 

اندیکاتور های میانگین متحرک

سرمایه گذاران معمولاً از میانگین متحرک ساده (SMA) 50 روزه و 200 روزه برای تعیین احساسات بازار استفاده می کنند. هنگامی که SMA 50 روزه از SMA 200 روزه عبور کند، که به آن “تقاطع طلایی-golden cross” گفته می شود، نشان می دهد که حرکت به سمت بالا تغییر کرده است و احساسات صعودی ایجاد می کند. برعکس، زمانی که SMA 50 روزه به زیر SMA 200 روزه می رسد، که به آن “تقاطع مرگ-death cross” گفته می شود، قیمت های پایین تر را نشان می دهد و احساسات نزولی ایجاد می کند.

 

نمونه ای از احساسات بازار در دنیای واقعی

احساسات بازار در دسامبر 2018 زمانی که عوامل متعددی با هم کار کردند تا سرمایه گذاران را عصبی کنند، نزولی شد. اولا، ترس از کاهش درآمد شرکت ها افزایش یافت. پس از چندین سال رشد دو رقمی سود برای بسیاری از شرکت‌های موجود در S&P 500، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کردند که درآمد سال 2019 تنها 3 تا 4 درصد افزایش خواهد یافت.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس مطبوعاتی ماهانه خود وقتی گفت که ترازنامه بانک مرکزی به صورت خودکار انجام می شود، این نگرانی ها را برانگیخت. بازار اظهارات او را “شاهین-hawkish یا همان تهاجمی” یافت، که بیشتر احساسات بازار را تضعیف کرد.

در نهایت، تنش های تجاری حل نشده بین ایالات متحده و چین که شاهد اعمال تعرفه های تک به تک توسط دو اقتصاد بزرگ جهان در طول سال 2018 و همچنین تعطیلی دولت ایالات متحده بود، با مسائل فوق ترکیب شد تا به شدت به احساسات بازار در طول ماه آسیب برساند.

احساسات نزولی به اعتماد سرمایه گذاران لطمه زد و باعث شد که بازار سهام بدترین عملکرد دسامبر خود را از سال 1931 داشته باشد. افت 8.7 درصدی در این دوره.

شاخص بالا-پایین S&P 500 در اواخر دسامبر به زیر 30 رسید و تا اواسط ژانویه نزدیک به صفر باقی ماند که نشان دهنده میزان احساسات نزولی بازار در آن زمان بود.

 

 

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن حمزه لو
محسن حمزه لو
8 ماه قبل

با سلام
من یک مشکل دارم . اندیکاتور Current.Ratio در متا تریدر 4 من فعال نشده و روی صفحه نمی اید.
لطفا راهنمایی فرمایید.
متشکرم.

2
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x