مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

سرمایه‌گذاری امن یا Safe Haven چیست؟

سرمایه‌گذاری امن نوعی سرمایه گذاری است که انتظار می رود ارزش آن در زمان آشفتگی بازار حفظ یا افزایش یابد.
سرمایه‌گذاری امن نوعی سرمایه گذاری است که انتظار می رود ارزش آن در زمان آشفتگی بازار حفظ یا افزایش یابد. سرمایه گذاران به دنبال پناهگاه های امن هستند تا در صورت رکود بازار، زیان خود را محدود کنند.

با این حال، دارایی هایی که به عنوان پناهگاه امن تلقی می شوند، با توجه به ماهیت خاص بازار می‌توانند متفاوت باشند. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید دقت کافی را برای تعیین پناهگاه امن مناسب برای نیازهای خود انجام دهند.

 

نکات کلیدی:

 

  • سرمایه گذاری های ایمن محافظت در برابر نوسانات بازار را ارائه می دهد.
  • فلزات گرانبها، ارزها و سهام بخش های خاص در گذشته به عنوان پناهگاه های امن شناخته می‌شوند.
  • پناهگاه های امن در یک دوره از نوسانات بازار ممکن است در دوره دیگر واکنش متفاوتی نشان دهند، بنابراین هیچ رویکرد امن ثابتی به جز تنوع سبد سهام وجود ندارد.

 

سرمایه گذاری امن

سرمایه گذاری امن می تواند سبد سرمایه گذاران را متنوع کند و ممکن است در زمان نوسانات بازار سودمند باشد. اغلب، زمانی که بازار بالا می رود یا سقوط می کند، برای یک دوره زمانی کوتاه است. با این حال، مواقعی مانند رکود اقتصادی وجود دارد که رکود بازار طولانی می شود. هنگامی که بازار در آشفتگی است، ارزش بازار بسیاری از سرمایه گذاری ها می تواند به شدت کاهش یابد.

هنگامی که چنین رویدادهای سیستمی رخ می دهد، برخی از سرمایه گذاران به دنبال خرید دارایی های امن هستند که در زمان پریشانی با بازار عمومی همبستگی ندارند یا همبستگی منفی دارند. در حالی که ارزش اکثر دارایی ها در حال کاهش است، پناهگاه های امن یا حفظ می شوند یا ارزششان افزایش می یابد.

 

مثال‌هایی از سرمایه‌گذاری امن

 

طلا

سال هاست که طلا به عنوان یک ذخیره ارزش در نظر گرفته شده است. به عنوان یک کالای فیزیکی، نمی‌توان آن را مانند پول چاپ کرد و ارزش آن تحت تأثیر تصمیم‌های مربوط به نرخ بهره که توسط دولت اتخاذ می‌شود، قرار نمی‌گیرد.

از آنجایی که طلا از لحاظ تاریخی ارزش خود را در طول زمان حفظ کرده است، به عنوان نوعی بیمه در برابر رویدادهای اقتصادی نامطلوب عمل می کند. هنگامی که یک رویداد نامطلوب رخ می دهد که برای مدتی به طول می انجامد، سرمایه گذاران ممکن است تصمیم بگیرند وجوه خود را در طلا انباشته کنند، که باعث افزایش قیمت آن می شود.

همچنین، زمانی که خطر تورم وجود دارد، ارزش طلا افزایش می‌یابد زیرا به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود.
سایر کالاها مانند نقره، مس، شکر، ذرت و دام با سهام و اوراق قرضه همبستگی منفی دارند. همچنین می توانند به عنوان پناهگاه های امن برای سرمایه گذاران باشند.

 

اوراق خزانه

اوراق خزانه (T-Bills) اوراق بدهی هستند که با ایمان و اعتبار کامل دولت ایالات متحده پشتیبانی می شوند و از این رو، حتی در شرایط پرآشوب اقتصادی به عنوان پناهگاه های امن در نظر گرفته می شوند. اسکناس‌های سرمایه نیز بدون ریسک در نظر گرفته می‌شوند، زیرا هر اصل سرمایه‌گذاری شده توسط دولت پس از سررسید صورت‌حساب بازپرداخت می‌شود. بنابراین، سرمایه‌گذاران تمایل دارند در مواقع آشفتگی اقتصادی به سمت این اوراق بروند.

 

سهام دفاعی

صرف‌نظر از وضعیت بازار، مصرف‌کنندگان همچنان به خرید مواد غذایی، محصولات بهداشتی و لوازم اولیه خانگی می‌روند. بنابراین، شرکت‌هایی که در بخش دفاعی فعالیت می‌کنند معمولاً ارزش‌های خود را در مواقع عدم اطمینان حفظ می‌کنند، زیرا سرمایه‌گذاران تقاضای خود را برای این سهام افزایش می‌دهند. نمونه‌هایی از سهام دفاعی شامل شرکت‌های آب و برق، مراقبت‌های بهداشتی، بیوتکنولوژی و کالاهای مصرفی است.

 

پول نقد

مسلماً، پول نقد تنها سرمایه‌گذاری امن واقعی در دوره‌های رکود بازار در نظر گرفته می‌شود. با این حال، نقدینگی هیچ بازده یا بازدهی واقعی ارائه نمی دهد و تحت تاثیر منفی تورم قرار می گیرد.

 

ارزها

برخی از ارزها به عنوان پناهگاه های امن در نظر گرفته می شوند. در بازارهای بی ثبات، سرمایه گذاران و معامله گران ارز ممکن است به دنبال تبدیل دارایی های نقدی به این ارزها برای محافظت باشند.

 

در انتها

سرمایه گذاری های امن می تواند یک انتخاب هوشمندانه برای بسیاری از سرمایه گذاران باشد. با این حال، درک این نکته مهم است که در حالی که پناهگاه‌های امن می‌توانند ثبات و حتی افزایش ارزش را در طول رکود بازار ارائه دهند، همچنین می‌توانند بازده کمتری را در دوره‌های قدرت بازار، به دلیل ریسک کمتر، ارائه دهند.

5 2 رای ها
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x