مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

میانگین متحرک ( Moving Average ) چست؟

میانگین متحرک ( Moving Average ) چست؟
در امور بازارهای مالی، میانگین متحرک (MA) یک شاخص یا اندیکاتور است که معمولا در تحلیل تکنیکال استفاده می شود. دلیل محاسبه میانگین متحرک، کمک به هموارسازی داده های قیمت با ایجاد میانگین قیمت به روز شده دائمی است.

 

با محاسبه میانگین متحرک، اثرات نوسانات تصادفی و کوتاه مدت بر قیمت در یک بازه زمانی مشخص کاهش می یابد. میانگین‌های متحرک ساده (SMA) از میانگین حسابی ساده قیمت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف استفاده می‌کنند، در حالی که میانگین‌های متحرک نمایی (EMA) وزن بیشتری را نسبت به قیمت‌های قدیمی‌تر در طول دوره زمانی بر روی قیمت‌های اخیر اعمال می‌کنند.

 

درک میانگین متحرک

میانگین متحرک برای شناسایی جهت روند یک قیمت یا تعیین سطوح حمایت و مقاومت آن محاسبه می شود. این یک شاخص به دلیل محاسبه قیمت های گذشته، قدری عقب تر از قیمت حال حاضر است.

هر چه دوره زمانی (Period) میانگین متحرک بیشتر باشد، تاخیر آن نیز بیشتر می شود. برای مثال؛ میانگین متحرک 200 روزه دارای درجه تاخیر بسیار بیشتری نسبت به میانگین متحرک 20 روزه است زیرا شامل قیمت های 200 روز گذشته است. ارقام میانگین متحرک 50 روزه و 200 روزه به طور گسترده توسط سرمایه گذاران و معامله گران دنبال می شوند و به عنوان سیگنال های معاملاتی مهم در نظر گرفته می شوند.

سرمایه گذاران ممکن است دوره های مختلف با طول های مختلف را برای محاسبه میانگین متحرک بر اساس اهداف تجاری خود انتخاب کنند. میانگین متحرک کوتاه‌تر معمولاً برای معاملات کوتاه‌مدت استفاده می‌شود، در حالی که میانگین‌های متحرک بلندمدت برای سرمایه‌گذاران بلندمدت مناسب‌تر است.

در حالی که پیش بینی حرکت آینده یک نمودار خاص غیرممکن است، استفاده از تحلیل تکنیکال و بررسی های بیشتر می تواند به پیش بینی های بهتر کمک کند. میانگین متحرک افزایشی نشان می دهد که قیمت در روند صعودی قرار دارد، در حالی که میانگین متحرک کاهشی نشان می دهد که قیمت در روندی نزولی است.

از طرفی، حرکت صعودی با یک تقاطع طلایی (Golden Cross) صعودی تأیید می شود، این موضوع زمانی رخ می دهد که میانگین متحرک بلند مدت از میانگین متحرک کوتاه مدت عبور کند. برعکس، حرکت نزولی با یک تقاطع مرگ (Death Cross) نزولی تأیید می شود، به دین صورت که میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلندمدت عبور کند.

جالب است بدانید میانگین‌های متحرک شامل تعطیلات آخر هفته و تعطیلاتی را که بازار بسته است، نمی‌شوند.

 

انواع میانگین های متحرک

  • میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average) – (SMA)
  • میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average) – (EMA)
  • میانگین متحرک واگرایی – همگرایی (Moving average convergence divergence) – (MACD)

 

میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average) – (SMA)

میانگین متحرک ساده (SMA) با در نظر گرفتن میانگین حسابی مجموعه ای از مقادیر معین در یک دوره مشخص محاسبه می شود. مجموعه ای از اعداد یا قیمت ها با هم جمع می شوند و سپس بر تعداد قیمت های مجموعه تقسیم می شوند.

 

میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average) – (EMA)

میانگین متحرک نمایی وزن بیشتری به قیمت‌های اخیر می‌دهد تا آنها را با اطلاعات جدید هماهنگ تر کند. برای محاسبه میانگین متحرک نمایی، ابتدا میانگین متحرک ساده (SMA) در یک دوره خاص محاسبه می شود. سپس ضریب وزن دهی EMA را محاسبه می شود، که به عنوان “ضریب هموارسازی” شناخته می شود، که معمولاً از این فرمول پیروی می کند: [2/(دوره زمانی انتخاب شده + 1)].

 

میانگین متحرک واگرایی – همگرایی (Moving average convergence divergence) – (MACD)

میانگین متحرک واگرایی – همگرایی (MACD) توسط معامله گران برای نظارت بر رابطه بین دو میانگین متحرک استفاده می شود. به صورتی که با کم کردن میانگین متحرک نمایی 26 روزه از میانگین متحرک نمایی 12 روزه به دست می آید. MACD همچنین از یک خط سیگنال استفاده می کند که به شناسایی تقاطع ها (Crossover) کمک می کند و خود آن خط یک میانگین متحرک نمایی نه روزه است که در همان نمودار رسم می شود. خط سیگنال برای کمک به شناسایی تغییرات روند در قیمت و تأیید قدرت یک روند استفاده می شود.

وقتی MACD مثبت باشد، میانگین کوتاه مدت بالاتر از میانگین بلندمدت قرار می گیرد و نشانه حرکت صعودی است. وقتی میانگین کوتاه مدت کمتر از میانگین بلندمدت باشد، نشانه حرکت نزولی است.

 

اکنون به توضیح درباره چند سوال می پردازیم

میانگین متحرک برای چه مواردی استفاده می شود؟

میانگین متحرک به طور گسترده ای در تحلیل تکنیکال استفاده می شود. تحلیل تکنیکال شاخه ای از تحلیل است که به دنبال درک و سود بردن از الگوها، حرکت قیمت و شاخص هاست. به طور کلی، تحلیلگران تکنیکال از میانگین های متحرک برای تشخیص اینکه آیا تغییر در حرکت یک نمودار رخ می دهد یا خیر، استفاده می کنند. مثلاً اگر یک حرکت نزولی ناگهانی در قیمت  وجود داشته باشد. در مواقع دیگر، آنها از میانگین متحرک برای تأیید نظر خود مبنی بر اینکه ممکن است تغییری در حال انجام باشد استفاده می کنند.

 

تقاطع طلایی (Golden Cross) چیست؟

تقاطع طلایی الگوی نموداری است که در آن میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلند مدت عبور می کند. این تقاطع یک الگوی شکست صعودی است. به طوری که از یک تقاطع شامل میانگین متحرک کوتاه مدت مانند 15 روزه و بلند مدت آن مانند 50 روزه قرار میگیرد. از آنجایی که شاخص های بلندمدت وزن بیشتری دارند، تقاطع طلایی نشان دهنده بازار صعودی است و با حجم معاملات بالا تقویت می شود.

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x