مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

تقاطع طلایی چیست؟

تقاطع طلایی چیست؟
تقاطع طلایی (Golden cross) الگوی نموداری است که در آن میانگین متحرک نسبتا کوتاه مدت از میانگین متحرک بلندمدت عبور می کند.

 

تقاطع طلایی که به آن صلیب طلایی نیز گفته میشود، یک الگوی شکست صعودی است که از یک تقاطع شامل میانگین متحرک کوتاه مدت یک نماد (مانند میانگین متحرک 15 روزه) که بالاتر از میانگین متحرک بلند مدت آن (مانند میانگین متحرک 50 روزه) یا ناحیه مقاومت است. از آنجایی که شاخص های بلندمدت وزن بیشتری دارند، تقاطع طلایی نشان دهنده بازار صعودی در آینده است و با حجم معاملات بالا تقویت می شود.

 

نکات کلیدی:
  • تقاطع طلایی یک الگوی نمودار تکنیکال است که پتانسیل یک رالی بزرگ را نشان می دهد.
  • زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلندمدت آن عبور کند، تقاطع طلایی روی نمودار ظاهر می شود.
  • تقاطع طلایی را می توان با تقاطع مرگ که نشان دهنده حرکت نزولی قیمت است مقایسه کرد.

 

تقاطع طلایی به شما چه می گوید؟

تقاطع طلایی سه مرحله دارد. مرحله اول مستلزم آن است که یک روند نزولی در نهایت با کاهش فروش به پایان برسد. در مرحله دوم، میانگین متحرک کوتاه‌تر یک تقاطع از میانگین متحرک بزرگ‌تر ایجاد می‌کند تا شکست و تایید برگشت روند را آغاز کند. آخرین مرحله، ادامه روند صعودی برای دنبال کردن به قیمت های بالاتر است. میانگین‌های متحرک به عنوان سطوح حمایتی در عقب‌نشینی عمل می‌کنند تا زمانی که متقاطع شوند و در آن نقطه ممکن است یک تلاقی مرگ تشکیل شود. تقاطع مرگ برعکس تقاطع طلایی است زیرا میانگین متحرک کوتاه‌تر یک تقاطع به سمت پایین از میانگین متحرک طولانی‌تر تشکیل می‌دهد.

رایج ترین میانگین های متحرک مورد استفاده، میانگین متحرک 50 دوره ای و 200 دوره ای هستند. دوره نشان دهنده یک افزایش زمانی خاص است. به طور کلی، دوره‌های زمانی بزرگ‌تر تمایل به ایجاد شکستگی‌های قوی‌تری دارند. به عنوان مثال، تقاطع میانگین متحرک روزانه 50 روزه از طریق میانگین متحرک 200 روزه در شاخصی مانند S&P 500 یکی از محبوب ترین سیگنال های بازار صعودی است.

معامله‌گران روزانه معمولاً از دوره‌های زمانی کوچک‌تری مانند میانگین‌های متحرک ۵ دوره‌ای و ۱۵ دوره‌ای برای معامله برک‌آوت‌های طلایی درون روز استفاده می‌کنند. فاصله زمانی نمودارها را نیز می توان از 1 دقیقه تا هفته ها یا ماه ها تنظیم کرد. همانطور که دوره های بزرگتر سیگنال های قوی تری را ایجاد می کنند، همین امر در مورد دوره های زمانی نمودار نیز صدق می کند. هرچه بازه زمانی نمودار بزرگتر باشد، شکست تقاطع طلایی قوی تر و ماندگارتر می شود.

 

مثالی از تقاطع طلایی

به عنوان یک مثال فرضی، یک تقاطع طلایی میانگین متحرک ماهانه 50 دوره ای و 200 دوره ای به طور قابل توجهی قوی تر و ماندگارتر از همان تقاطع میانگین متحرک 50، 200 دوره ای در نمودار 15 دقیقه ای است. سیگنال‌های تقاطع طلایی را می‌توان با نوسانگرهای مومنتوم مختلف مانند واگرایی تصادفی، میانگین متحرک همگرایی (MACD) و شاخص قدرت نسبی (RSI) برای ردیابی زمانی که روند صعودی بیش از حد خرید و فروش می‌شود، استفاده کرد. این به شناسایی ورودی ها و خروجی های ایده آل کمک می کند.

 

تفاوت بین تقاطع طلایی و تقاطع مرگ

تقاطع طلایی و تقاطع مرگ دقیقاً متضاد هستند. تقاطع طلایی نشان‌دهنده یک بازار صعودی بلندمدت در آینده است، در حالی که تقاطع مرگ نشان‌دهنده بازار نزولی بلندمدت است. هر دو به تأیید محکم یک روند بلندمدت با وقوع یک میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلندمدت عمده اشاره دارند.

تقاطع طلایی زمانی اتفاق می‌افتد که یک میانگین متحرک کوتاه‌مدت از میانگین متحرک بلندمدت اصلی به سمت صعودی عبور کند و توسط تحلیل‌گران و معامله‌گران به‌عنوان نشانه‌ای از چرخش صعودی قطعی در بازار تفسیر شود. برعکس، یک تقاطع میانگین متحرک نزولی مشابه، تلاقی مرگ را تشکیل می دهد و به نظر می رسد که نشانه رکود قاطع در بازار است. هر یک از این دو تقاطع زمانی که با حجم معاملات بالا همراه باشد، مهم‌تر در نظر گرفته می‌شوند.

هنگامی که تقاطع رخ می دهد، میانگین متحرک بلندمدت به عنوان یک سطح حمایتی اصلی (در مورد تقاطع طلایی) یا سطح مقاومت (در نمونه تلاقی مرگ) برای بازار از آن نقطه به بعد در نظر گرفته می شود. هر دو تقاطع ممکن است به عنوان سیگنالی از تغییر روند رخ دهند، اما اغلب به عنوان تأییدی قوی از تغییر در روندی که قبلاً رخ داده است رخ می دهد.

 

محدودیت های استفاده از تقاطع طلایی

همه اندیکاتورها «تأخیر» دارند و هیچ اندیکاتوری نمی‌تواند آینده را واقعاً پیش‌بینی کند. اغلب اوقات، یک تقاطع طلایی مشاهده شده یک سیگنال نادرست تولید می کند. علیرغم قدرت پیش‌بینی ظاهری آن در پیش‌بینی بازارهای صعودی بزرگ قبلی، تقاطع های طلایی نیز مرتباً آشکار نمی‌شوند. بنابراین، یک تقاطع طلایی همیشه باید قبل از انجام معامله با سیگنال ها و اندیکاتورهای دیگر تأیید شود.

کلید استفاده صحیح از تقاطع طلایی – با فیلترها و اندیکاتورهای اضافی – این است که همیشه از پارامترها و نسبت‌های ریسک مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که همیشه نسبت ریسک به سود مطلوب را رعایت کنید و زمان معاملات خود را به درستی تنظیم کنید، می تواند منجر به نتایج بهتری نسبت به دنبال کردن کورکورانه متقاطع شود.

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x