مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

شاخص جریان پول (MFI) چیست؟

شاخص جریان پول (MFI) چیست؟
شاخص جریان پول یا Money Flow Index (MFI) یک نوسان گر تکنیکال است که از داده های قیمت و حجم برای شناسایی سیگنال های اشباع خرید و اشابع فروش در یک نماد استفاده می کند.

 

همچنین می توان از آن برای تشخیص واگرایی هایی که در مورد تغییر روند قیمت هشدار می دهند استفاده کرد. این نوسانگر بین 0 تا 100 حرکت می کند. بر خلاف نوسانگرهای معمولی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI)، شاخص جریان پول در مقایسه با قیمت فقط داده‌های قیمت و حجم را در بر می‌گیرد. به همین دلیل، برخی از تحلیلگران MFI را RSI وزنی حجمی می نامند.

 

نکات کلیدی:
  • شاخص جریان پول (MFI) یک اندیکاتور تکنیکال است که با استفاده از داده‌های قیمت و حجم، سیگنال‌های اشباع خرید و اشباع فروش تولید می‌کند.
  • اگر MFI بالاتر از 80 باشد اشباع خرید در نظر گرفته می شود و اگر MFI زیر 20 اشباع فروش در نظر گرفته می شود، اگرچه سطوح 90 و 10 نیز به عنوان آستانه استفاده می شوند.
  • واگرایی بین اندیکاتور و قیمت قابل توجه است. به عنوان مثال، اگر اندیکاتور در حال افزایش باشد در حالی که قیمت در حال کاهش یا ثابت است، قیمت می تواند شروع به افزایش کند.

 

نحوه محاسبه شاخص جریان پول (MFI)

چندین مرحله برای محاسبه شاخص جریان پول وجود دارد.

 

  1. قیمت معمولی هر یک از 14 دوره گذشته را محاسبه کنید.
  2. برای هر دوره، مشخص کنید که قیمت بالاتر یا کمتر از دوره قبل بوده است. این به شما می گوید که جریان پول خام مثبت است یا منفی.
  3. جریان پول خام را با ضرب قیمت در حجم برای آن دوره محاسبه کنید. بسته به بالا یا پایین بودن دوره از اعداد منفی یا مثبت استفاده کنید (مرحله بالا را ببینید).
  4. نسبت جریان پول را با جمع کردن تمام جریان‌های پول مثبت در 14 دوره گذشته و تقسیم آن بر جریان‌های پول منفی برای 14 دوره آخر محاسبه کنید.
  5. شاخص جریان پول (MFI) را با استفاده از نسبت موجود در مرحله چهار محاسبه کنید.
  6. محاسبات را با پایان هر دوره جدید، با استفاده از تنها 14 دوره آخر داده، ادامه دهید.

 

شاخص جریان پول (MFI) به شما چه می گوید؟

یکی از راه‌های اصلی استفاده از شاخص جریان پول زمانی است که واگرایی وجود دارد. واگرایی زمانی است که نوسان گر در جهت مخالف قیمت حرکت می کند. این سیگنالی از یک حرکت معکوس بالقوه در روند قیمت است.

به عنوان مثال، یک شاخص جریان پول بسیار بالا که شروع به سقوط به زیر عدد 80 می کند در حالی که قیمت به صعود خود ادامه می دهد، سیگنال برگشت قیمت به سمت نزول است. برعکس، اگر MFI که به بالای 20 صعود کند در حالی که قیمت به فروش خود ادامه می دهد، سیگنال حرکت معکوس قیمت به سمت صعود است.

معامله گران همچنین با استفاده از امواج متعدد در قیمت و MFI به دنبال واگرایی های بزرگتر هستند. به عنوان مثال، یک سهم تا 10 دلار بالا میرود، به 8 دلار باز می گردد و سپس تا 12 دلار افزایش می یابد. این قیمت دو بار پیاپی به 10 دلار و 12 دلار صعود کرده است. اگر MFI در زمانی که قیمت به 12 دلار می‌رسد، lower high تشکیل دهد، اندیکاور بالاترین قیمت جدید را تأیید نمی‌کند. بنابراین این روند می تواند پیش بینی کاهش قیمت باشد.

سطوح اشباع خرید و فروش نیز برای نشان دادن فرصت های معاملاتی احتمالی استفاده می شود. حرکت های زیر 10 و بالای 90 به ندرت اتفاق می افتد. معامله گران MFI را به خوبی دنبال می کنند زیرا حرکت بالای عدد 10 میتواند سیگنالی برای معاملات خرید باشد. همچنین حرکت نوسانگر به زیر عدد 90 نیز سیگنالی برای معاملات فروش است.

سایر حرکت‌های خارج از محدوده اشباع خرید یا فروش نیز می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، زمانی که یک نماد در یک روند صعودی قرار دارد، افت به زیر 20 (یا حتی 30) و سپس افزایش مجدد به بالای آن می تواند نشان دهنده پایان عقب نشینی و از سرگیری روند صعودی قیمت باشد. در مورد روند نزولی هم همینطور است. یک رالی کوتاه مدت می تواند MFI را به 70 یا 80 برساند، اما زمانی که به پایین تر از آن بازگردد، می تواند زمان ورود به یک معامله فروش است.

 

 

تفاوت بین شاخص جریان پول (MFI) و شاخص قدرت نسبی (RSI)

MFI و RSI بسیار به هم مرتبط هستند. تفاوت اصلی این است که MFI حجم را در خود جای می دهد، در حالی که RSI اینطور نیست. طرفداران تحلیل حجم معتقدند که این اندیکاتور یک شاخص پیشرو است. بنابراین، آنها معتقدند که MFI سیگنال‌ها را ارائه می‌کند و نسبت به برگشت‌های احتمالی به‌موقع‌تر از RSI هشدار می‌دهد. یک اندیکاتور بهتر از دیگری نیست، آنها به سادگی عناصر مختلفی را در خود جای می دهند و بنابراین سیگنال ها را در زمان های مختلف ارائه می دهند.

 

 

محدودیت های شاخص جریان پول (MFI)

MFI قادر به تولید سیگنال های نادرست نیز است. این اتفاق زمانی رخ میدهد که اندیکاتور نشان می دهد فرصت معاملاتی خوبی وجود دارد، اما پس از آن قیمت آن طور که انتظار می رود حرکت نمی کند و در نتیجه معامله زیانده می شود. برای مثال، واگرایی ممکن است منجر به معکوس شدن قیمت نشود.
این اندیکاتور همچنین ممکن است در مورد چیزی مهم هشدار ندهد. به عنوان مثال، در حالی که یک واگرایی ممکن است منجر به معکوس شدن قیمت در برخی مواقع شود، واگرایی برای همه معکوس‌های قیمت وجود نخواهد داشت. به همین دلیل، توصیه می شود که معامله گران از اشکال دیگر تجزیه و تحلیل و کنترل ریسک استفاده کنند و منحصراً بر یک اندیکاتور تکیه نکنند.
5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x