مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

تقاطع مرگ چیست؟

تقاطع مرگ چیست؟
تقاطع مرگ (Death Cross) که به آن صلیب مرگ نیز گفته میشود، یک الگوی نمودار بازار است که منعکس کننده ضعف اخیر قیمت است.

 

این تقاطع به افت اندیکاتور میانگین متحرک کوتاه مدت – به معنای میانگین قیمت های بسته اخیر یک سهام، شاخص سهام، کالا یا ارز دیجیتال در یک دوره زمانی معین – زیر اندیکاتور میانگین متحرک بلند مدت اشاره دارد. به عبارت ساده تر این اتفاق زمانی رخ میدهد که مووینگ اورج کوتاه مدت، مووینگ اورج بلند مدت را قطع کند. میانگین های متحرک بازار که با دقت بیشتری مورد توجه قرار گرفته اند، میانگین های 50 روزه و 200 روزه هستند.

علیرغم نام عجیب و دلهره آورش، تقاطع مرگ میتواند شروعی برای یک حرکت نزولی باشد و نباید از آن ترسید.

 

نکات کلیدی:
  • زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت، معمولاً 50 روزه، از میانگین متحرک بلندمدت آن، معمولاً 200 روزه، عبور می کند، تلاقی مرگ در نمودار ظاهر می شود.
  • علیرغم نام دراماتیکش، تقاطع مرگ میتواند شروعی برای یک حرکت نزولی باشد.
  • حرکت میانگین متحرک 50 روزه به بالای میانگین متحرک 200 روزه به عنوان یک تقاطع طلایی شناخته می شود و می تواند نشان دهنده خستگی حرکت نزولی بازار باشد.

 

تقاطع مرگ به معامله گران چه می گوید؟

این تقاطع به معامله گران نشان میدهد که اگر این تلاقی با میانگین متحرک 50 روزه انجام شود، حرکت قیمت یا همان Price Action در یک دوره کمی بیشتر از دو ماه بدتر شده است.

جالب است بدانید میانگین‌های متحرک شامل تعطیلات آخر هفته و تعطیلاتی را که بازار بسته است، نمی‌شوند.

کسانی که به قدرت پیش‌بینی این الگو باور دارند، بیان کرده اند که تقاطع مرگ بر همه بازارهای نزولی شدید قرن گذشته، از جمله سال‌های 1929، 1938، 1974 و 2008، حاکم بوده است.

بر اساس تحقیقات موسسه Fundstrat ، شاخص S&P 500 یک سال پس از تلاقی مرگ در حدود دو سوم مواقع بالاتر بود. سپس میانگین افزایش 6.3 درصدی در این بازه زمانی را نشان داد.

شواهد نشان میدهد که، تقاطع مرگ زمانی که بازار 20 درصد افت کرده باشد، سیگنال قوی تری صادر میکند. زیرا حرکت نزولی در بازارهای ضعیف می‌تواند نشان‌دهنده بدتر شدن شرایط بنیادی باشد. از طرفی سوابق تاریخی نشان می‌دهد که تقاطع مرگ به‌جای یک شاخص پیشرو، یک شاخص تصادفی از ضعف بازار است.

 

تفاوت تقاطع مرگ و تقاطع طلایی

نقطه مقابل صلیب مرگ، به اصطلاح صلیب طلایی است. صلیب طلایی زمانی رخ میدهد که میانگین متحرک کوتاه مدت یک سهام یا شاخص بالاتر از میانگین متحرک بلندمدت خود باشد. بسیاری از سرمایه گذاران این الگو را به عنوان یک شاخص صعودی می بینند، حتی اگر تقاطع مرگ در گذشته سودهای زیاده داشته باشد. تقاطع طلایی می تواند نشان دهنده ضعیف شدن قدرت یک روند نزولی طولانی مدت باشد.

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x