مرجع فارسی فارکس - ForexInsight

دوره خاموشی یا Blackout Period چیست؟

Blackout Period یا دوره خاموشی  قاعده ای است که بازه زمانی را تعیین می کند که طی آن برخی اقدامات محدود یا رد می شوند.
دوره خاموشی یا Blackout Period قاعده ای است که بازه زمانی را تعیین می کند که طی آن برخی اقدامات محدود یا رد می شوند. معمولاً برای جلوگیری از معامله سهام توسط افراد داخلی شرکت بر اساس دانش خودی استفاده می شود.

برنامه های بازنشستگی شرکت همچنین ممکن است یک دوره خاموشی داشته باشند که طی آن سرمایه گذاران در طرح نمی توانند گزینه های طرح خود را تغییر دهند.

 

نکات کلیدی:
  • دوره خاموشی یک بازه موقت است که در طی آن دسترسی به برخی اقدامات محدود یا ممنوع می شود.
  • هدف اولیه از دوره های خاموشی در شرکت های سهامی عام جلوگیری از معاملات داخلی است.
  • دوره خاموشی برای برنامه بازنشستگی کارمندان به طور موقت از تغییر برنامه های شرکت کنندگان جلوگیری می کند.

 

 

دوره های خاموشی یا Blackout Period چیست؟

دوره‌های خاموشی ممکن است در قراردادها، سیاست‌ها یا فعالیت‌های خاصی اعمال شود. برای مثال، یک شرکت رسانه ای ممکن است تمام تبلیغات سیاسی را برای 24 ساعت قبل از انتخابات تعطیل کند تا یک نامزد نتواند اتهامی را مطرح کند که قبل از باز شدن رای گیری قابل بررسی یا رد نباشد.

با این حال، رایج ترین استفاده از دوره خاموشی، محدود کردن معاملات مالی بر اساس دانش خودی است.

 

 

خاموشی در برنامه های بازنشستگی

دوره های خاموشی گاه به گاه در برنامه های بازنشستگی کارکنان رایج است. در طول دوره خاموشی، کارمندانی که در طرح بازنشستگی یا سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند، نمی‌توانند تغییراتی در برنامه‌های خود ایجاد کنند، مانند تغییر تخصیص پول خود، و ممکن است نتوانند برداشت کنند.

مدت زمان خاموشی توسط قانون محدود نشده است. اگر انتظار می رود خاموشی بیش از سه روز طول بکشد، باید به کارکنان اطلاع رسانی شود.

با این حال، دوره خاموشی می تواند هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد.

یک Blackout Period ممکن است به دلیل بازسازی یا تغییر یک طرح انجام شود.

این به مدیران صندوق فرصتی می دهد تا نگهداری لازم را از وجوه خود و حسابداری و بررسی های دوره ای را انجام دهند. دوره خاموشی کارمندان را از ایجاد تغییرات عمده در گزینه های سرمایه گذاری خود بر اساس اطلاعاتی که ممکن است به زودی قدیمی می شوند، باز می دارد. مدیران نیز از خرید یا فروش اوراق بهادار شرکت خود در زمان خاموشی منع می‌شوند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) قوانینی را وضع می کند که از کارکنان در طول دوره خاموشی محافظت می کند.

 

 

 

Blackout Period در معاملات سهام

هدف اولیه از دوره های خاموشی در شرکت های سهامی عام جلوگیری از معاملات داخلی است.

برخی از کارمندانی که برای شرکت‌های سهامی عام کار می‌کنند ممکن است در معرض دوره‌های خاموشی قرار بگیرند زیرا به اطلاعات داخلی درباره شرکت دسترسی دارند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار کارمندان و حتی مقامات ارشد شرکت را از معامله بر اساس اطلاعات شرکت که هنوز عمومی نشده است، منع می کند. به همین دلیل است که شرکت‌های سهامی عام ممکن است هر زمان که افراد داخلی به اطلاعات مهم درباره شرکت، مانند عملکرد مالی آن دسترسی داشته باشند، دوره‌های خاموشی را اعمال کنند.

به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است یک دوره خاموشی را در هر فصل به مدت چند روز قبل از انتشار گزارش سود اعمال کند. رویدادهای دیگری که می توانند باعث ایجاد دوره خاموشی شوند عبارتند از ادغام و اکتساب (M&A)، عرضه قریب الوقوع یک محصول جدید، یا حتی انتشار عرضه اولیه عمومی (IPO).
در هر مورد، اطلاعات خودی شرکت مزیت ناعادلانه ای به کارمند می دهد.

 

 

Blackout Period در صنعت مالی

از سال 2003، تحلیلگران تحت یک دوره خاموشی قرار گرفته اند که آنها را از انتشار گزارش های تحقیقاتی در مورد شرکت هایی که در IPO شرکت می کنند قبل از شروع تجارت در بازار آزاد و تا 40 روز پس از آن منع می کند.

در این مورد، قانون خاموشی برای جلوگیری از ایفای هر گونه نقش بازاریابی نامعلوم در IPO توسط تحلیلگران مالی در نظر گرفته شده است.

 

 

مثال دوره خاموشی

اگر شرکتی که بر صندوق بازنشستگی نظارت دارد از یک مدیر صندوق به دیگری در بانک دیگری تغییر مکان دهد، این فرآیند باعث یک دوره خاموشی می شود. خاموشی به شرکت زمان می‌دهد تا از یک مدیر صندوق به دیگری تبدیل شود. در عین حال تأثیر آن را بر کارکنانی که به سهم بازنشستگی خود وابسته هستند به حداقل می‌رساند.

 

 

 

 

 

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x